NL EN
DONEER NU!

STAP heeft kritiek op nieuwe slogan van Bavaria

15 november 2016

Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP heeft kritiek op de nieuwe slogan 'Welcome to the family' van Bavaria. Volgens het instituut is de leus die maandag bekend werd gemaakt 'gewaagd en brutaal' en doet het voor alsof bier in de thuissituatie hoort.

"Ze maken met de slogan gebruik van hele basale waarden en fundamentele begrippen die los zouden moeten staan van het gebruik van riskante middelen", aldus de directeur van STAP Wim van Dalen. "Het suggereert dat bier helemaal bij het gezin en de familie hoort."

Het instituut begrijpt dat niet iedereen wakker ligt van de leus. "Veel mensen zien probleem niet", zegt de directeur. "Maar stel je eens een gezin voor met iemand met een alcoholprobleem. Hoe zou die familie reageren op zo'n reclamezin 'Welcome to the family'? Dat is heel kwetsend."

Volgens Van Dalen is Bavaria niet de enige. Ook biermerk Amstel heeft er een handje van, met een reclamespot waarin bier een groep vrienden verbindt. Maar er is niet veel tegen te doen. De regels die de alcoholindustrie zelf heeft geformuleerd zijn niet in strijd met deze slogan. "De industrie krijgt te veel ruimte van de Nederlandse overheid om dit soort slogans te gebruiken", meent Van Dalen.

Bron: omroepbrabant.nl.

STAP in de media

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl