Hartstichting en STAP willen strengere controles aan de grens

12 april 2013

De Hartstichting en het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP roepen staatssecretaris Weekers op tot strengere controles aan de grens voor de import van alcohol en tabak. Binnen de EU zijn beperkingen aan de hoeveelheden alcohol en tabak die voor eigen gebruik mogen worden meegenomen.

In De Telegraaf werd deze week gemeld dat speciale koeriersdiensten op bestelling drank en tabak van over de grens aan Nederlandse klanten leveren. In tegenstelling tot wat er in deze krant gemeld werd, riskeren de koeriers flinke boetes. Meer meenemen dan de toegestane hoeveelheid en doorverkoop van alcohol en tabak in een ander land, is verboden. De alcohol en/of tabak worden in beslag genomen en de vervoerder én verkoper krijgen een hoge boete.

De Hartstichting en STAP vragen staatssecretaris Weekers om binnen de EU te pleiten voor kleinere prijsverschillen van alcohol en tabak door in een aantal landen de accijnzen te verhogen. De prijsverschillen tussen de verschillende landen worden dan kleiner, waardoor minder mensen aan de andere kant van de grens tabak en alcohol kopen. Ook lopen de Nederlandse overheid en ondernemers minder inkomsten mis.
“Een hogere prijs van alcohol en tabak is bovendien de beste manier om het gebruik te verminderen”, aldus Hans Stam van de Hartstichting, ‘’en dat is goed voor de Nederlandse samenleving. Meer mensen leven langer en gezonder. Wie wil dat nou niet?”

Hartstichting en STAP ondersteunen het beleid van de Nederlandse overheid om accijnsverhogingen in te zetten om het gebruik van tabak en alcohol terug te dringen. Dit voorkomt het ontstaan van veel acute en chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten, COPD, leverziekten en kanker.

==========================================================================
Noot voor de redactie (niet bestemd voor publicatie):

Informatie van de douane maximale hoeveelheden alcohol en tabak die binnen de EU vrij over de grens mogen worden meegenomen voor eigen gebruik:

Alcoholische dranken:
110 liter bier
90 liter wijn, waarvan maximaal 60 liter mousserende wijn
20 liter likeurwijn, zoals sherry of port
10 liter gedistilleerde drank, zoals whisky, cognac, jenever

Tabak:
800 sigaretten
400 cigarillo's (sigaren met een maximum gewicht van 3 gram per stuk)
200 sigaren