Bierbrouwers bereiken ruim één miljoen jongeren via sportsponsoring

26 september 2009

STAP: Een kwart van de grote sportevenementen in Nederland is mede afhankelijk van sponsorgelden van de alcoholindustrie

Minderjarigen worden op grote schaal geconfronteerd met alcoholreclame via de sport. Dit blijkt uit een onderzoek van STAP, het Nederlands instituut voor alcoholbeleid, naar alcohol en sportsponsoring (1). Eén op de drie sportevenementen die door de alcoholbranche worden gesponsord worden door meer jongeren bezocht dan volgens de reclameregels van de adverteerders is toegestaan. Blootstelling aan alcoholreclame vervroegt de leeftijd waarop jongeren beginnen met drinken. Ook drinken jongeren meer naarmate ze aan meer alcoholreclame zijn blootgesteld. Wim van Dalen, directeur van STAP: “De verwevenheid van sport en drank is in Nederland finaal uit de hand gelopen; we hopen dat de overheid met krachtige maatregelen komt om dit terug te dringen”.

Kwart grote sportevenementen gesponsord door alcoholproducenten
STAP heeft data geanalyseerd uit de Sport Monitor van Respons1. Hieruit blijkt dat in 2008 107 van de in totaal 474 grote sportevenementen (] 5.000 bezoekers per evenement) (mede) werden gesponsord door de alcoholindustrie. Dit is 23% van het totale aantal grote sportevenementen. De bierbrouwers hebben verreweg het grootste aandeel in alcohol sportsponsoring in Nederland: van de 107 door de alcoholindustrie gesponsorde grote sportevenementen werden er 105 (mede) door bierbrouwers gesponsord.

Voorbeelden zijn: Heineken Champions League, Bavaria City Racing, Amstel Gold Race, Eurovoetbal (Amstel), Nacht van Hengelo (Grolsch) en PALM Beach Life. Er waren vier wijn/champagne merken betrokken bij de sponsoring van sportevenementen en slechts één producent van sterke drank (de Sneekweek gesponsord door Sonnema Berenburg).

Ruim één miljoen jongeren bereikt met alcoholreclame op grote sportevenementen
Volgens de Sport Monitor zijn met de 107 sportevenementen in totaal (minimaal) 4.662.932 bezoekers bereikt. Hieronder bevonden zich 1.075.094 jongeren in de leeftijd van 0-19 jaar. Dit is 23.1% van het totale aantal bezoekers op jaarbasis. Het werkelijke bereik van jongeren zal echter nóg hoger liggen: de bereikcijfers van het EK Voetbal 2008 en de Champions League 2008 ontbreken in de Sport Monitor, evenals bezoekersaantallen van kleinere, vaak lokale, sportevenementen.

Eenderde door alcoholindustrie gesponsorde grote sportevenementen bereikt te veel minderjarigen
De alcoholproducenten hebben vrijwillig afgesproken dat alcoholreclame geen publiek mag bereiken dat voor meer dan 25% uit minderjarigen bestaat. Uit de Sport Monitor blijkt dat 32 van de 107 grote sportevenementen (30%) die in 2008 gesponsord werden door een alcoholproducent, zijn bezocht door minimaal 30% jongeren van 0-19 jaar (de indeling in de Sport Monitor laat een uitsplitsing onder de 18 jaar niet toe). Voorbeelden zijn het Eurovoetbal 2008 van Amstel (50% jongeren) en het Internationaal A-jeugdvoetbaltoernooi Terborg van Heineken (32,5% jongeren). Het lijkt erop dat de alcoholadverteerders regelmatig de 25%-grens uit hun eigen reclamecode schenden.

Blootstelling alcoholreclame en bezit gadgets hangen samen met alcoholgebruik
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat alcoholreclame direct invloed heeft op het drinkgedrag van jongeren (2,3). Hoe meer alcoholreclame jongeren zien, hoe jonger ze beginnen met drinken en hoe meer ze gaan drinken. Deze conclusies zijn onlangs nog gepresenteerd in een rapport van de Europese Commissie4. Ook het bezit van promotionele items of ‘gadgets’ van een alcoholproducent, bijv. EK Voetbal gadgets zoals de Heineken Trom-pet, hebben een ongewenst effect op startleeftijd en consumptie (5,6,7).

Dr. Esther van den Wildenberg, die in opdracht van het ministerie van VWS de alcoholreclame in Nederland jaarlijks monitort: “Een verbod op sportsponsoring door de alcoholindustrie is niet uniek in Europa. In Frankrijk bestaat dat reeds en in Engeland pleit het Koninklijk College van Artsen voor een dergelijk verbod. In Nederland mag sinds 1 januari 2009 vóór 21.00 uur geen alcoholreclame meer worden uitgezonden op radio en tv. Het doel daarvan is om jongeren te beschermen. Een verbod op alcohol sportsponsoring zou een goede aanvullende maatregel kunnen zijn”.

Voor meer informatie wordt u verwezen naar het rapport 'Alcohol en sportsponsoring: hoe sterk verweven?' (2009) dat u tevens kunt vinden op www.alcoholreclame.nl.

Bekijk de bijlage onderaan deze pagina voor enkele impressies rondom alcoholsponsoring via de sport.

Bronnen:
1. STAP (2009). Alcohol en sportsponsoring: Hoe sterk verweven? Utrecht: STAP.
2. Engels, R.C.M.E., Hermans, R., Van Baaren, R.B., Hollenstein, T., & Bot, S.M. (2009). Alcohol Portrayal on Television Affects Actual Drinking Behaviour. Alcohol & Alcoholism, 44, 244-249.
3. Anderson, P., Hastings, G., Angus, K., de Bruijn, A. (2009). Impact of alcohol advertising and media exposure on adolescent alcohol use: a systematic review of longitudinal studies. Alcohol and Alcoholism, published online, January 14, 1-15.
4. Report Science Group (March, 2009). Scientific opinion of the Science Group of the European Alcohol and Health Forum. Does marketing communication impact on the volume and patterns of consumption of alcoholic beverages, especially by young people? – a review of longitudinal studies.
5. Collins, R.L. et al. (2007). Early adolescent exposure to alcohol advertising and its relationship to underage drinking. Journal of Adolescent Health, 40, 527-534.
6. Henriksen, L. et al. (2008). Receptivity to alcohol marketing predicts initiation of alcohol use. Journal of adolescent health, 42, 28-35.
7. McClure, A.C., Stoolmiller, M., Tanski, S.E., Worth, K.A. & Sargent, J.D. (2009). Alcohol branded merchandise and its association with drinking attitudes and outcomes among U.S. adolescents. In druk bij Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine.

bijlage-persbericht-stap.pdfbijlage-persbericht-stap.pdf (1,16 MB)