NL EN
DONEER NU!

Bier promoten als ‘kraanwater’ mag van Reclame Code Commissie

31 augustus 2015

Bier promoten als ‘kraanwater’ mag van Reclame Code Commissie Reclame Code Commissie houdt hand boven hoofd van bierproducent

Uitspraak Reclame Code Commissie: aanduiding 'Kraanwater' is niet verwarrend
De Nederlandse bierbrouwer Jan Kraan mag van de Reclame Code Commissie zijn bieren 'Kraanwater' noemen. Dat blijkt uit een uitspraak van de Reclame Code Commissie na een klacht van EUCAM (European Centre for Monitoring Alcohol Marketing). Dit ondanks het feit dat in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken duidelijk staat dat reclame voor een alcoholhoudende drank niet de indruk mag wekken dat het om frisdrank, limonade of bijvoorbeeld water gaat.

Reclame Code Commissie: het gaat om een woordspeling
De Reclame Code Commissie vindt dat bierbrouwer Jan Kraan zijn bieren 'Kraanwater' mag noemen omdat er duidelijk sprake is van een woordspeling. De Commissie: het gaat om de naam van de adverteerder in combinatie met water. Er zit immers (veel) water in bier. Bovendien – nog steeds volgens de Reclame Code Commissie – blijkt uit de website van de bierbrouwer dat het om bier gaat en dat het bier alcohol bevat.

Reclame Code Commissie is spoor bijster
Gerard van der Waal van EUCAM en Wim van Dalen van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP zijn op z’n zachts gezegd verbaasd over het feit dat bier onder de naam 'Kraanwater' mag worden gepromoot en dat de Reclame Code Commissie vindt dat daarmee NIET de indruk wordt gewekt dat er sprake is van kraanwater! Volgens Wim van Dalen is de Reclame Code Commissie bij deze uitspraak het spoor helemaal bijster.

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur
T 030-6565041 / 06-53295544
I www.stap.nl

Ter toelichting:

De inhoud van alcoholreclame is in Nederland niet via wetgeving gereguleerd, maar via zelfregulering. Er is sprake van zelfregulering als een regeling voor een bepaalde sector of beroepsgroep door deze zelf wordt opgesteld, uitgevoerd en gehandhaafd. De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken is opgesteld door de alcoholindustrie.

Eén van de bepalingen van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (artikel 3 lid 2) luidt: “Reclame voor een alcoholhoudende drank, met inbegrip van de merknaam, de soortnaam en de verpakking, mag niet de indruk wekken dat er sprake is van frisdrank, limonade of andere niet-alcoholhoudende drank.”

Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP is één van de partners van EUCAM.

De uitspraak vindt u hier.

Persberichten

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl