NL EN
DONEER NU!

STAP vraagt Bavaria te stoppen met ‘angst-commercial’

27 juni 2007

STAP: Bavaria gaat respectloos om met verslavingsrisico van haar product

STAP heeft bierproducent Bavaria gevraagd de uitzending van haar nieuwste tv-commercial (‘Ultimate reward’) per direct te staken. De boodschap van de tv-spot is dat je door het drinken van Bavaria bier het leven beter aankunt en je angsten overwint. STAP vindt het een respectloze en sinistere reclame. Van Dalen, directeur van STAP: “Angst kan zowel oorzaak als gevolg zijn van alcoholverslaving. Bavaria spot op deze manier met het probleem van een miljoen Nederlanders’’.

Procedure Reclamecode Commissie duurt veel te lang
STAP heeft bij de Reclamecode Commissie (RCC) een klacht ingediend over de ‘angstcommercial’ van Bavaria. Omdat het afhandelen van een klacht bij de RCC weken tot maanden kan duren, doet STAP een rechtstreeks beroep op Bavaria om uitzending van de commercial te staken. Bovendien doet de RCC alleen maar beleefde aanbevelingen; ze kan adverteerders niet verplichten om een reclame-uiting in te trekken.
De haast van STAP is mede ingegeven door tv-kijkers die hun woede en walging over de reclame van Bavaria bij haar kenbaar hebben gemaakt.

Angst en verslaving
Nederland telt ruim een miljoen probleemdrinkers van wie er velen drinken om angst en onrustgevoelens te verdrijven. Alcohol is zowel lichamelijk als geestelijk verslavend en het is gevaarlijk om het voor te spiegelen als een product waarmee je problemen kunt overwinnen. Ook kinderen en jongeren worden aan deze en andere vormen van alcoholreclame blootgesteld met als gevolg dat zij een totaal verkeerd beeld krijgen van de eigenschappen van alcohol. STAP pleit al langer voor het instellen van een verbod op alcoholreclame.

De Bavaria commercial: ‘Ultimate Reward’
In de commercial is te zien hoe één man ontspannen en zelfverzekerd tegen een stroom van vluchtende mensen in loopt, de zogenaamde ‘runners’, zoals de voice-over vertelt. Runners zijn voor van alles bang en vluchten voor hun angsten: angst om te verliezen, angst om zich te binden, angst om dood te gaan. Tegen de skyline van een grote metropool wordt een grote berg zichtbaar die de letters FEAR vormt. De sfeer van de commercial is beklemmend.

Bavaria wil dat je je afvraagt of jij ook een runner bent. Vlucht jij ook voor je angsten? Of trotseer je ze? Een deel van de meute mensen draait zich om en komt tot het besef dat ze hun angsten willen trotseren. Ze gaan massaal de FEAR berg beklimmen (overigens zijn dit alleen maar mannen). De voice-over zegt bemoedigend dat “Courage is calling” en dat “Rewards await the brave”.

Eenmaal bovenaan de berg gekomen loopt onze moedige hoofdpersoon naar de bar die zich daar bevindt om daar als beloning een Bavaria te drinken. De gedachte aan Bavaria zorgt er bij deze mensen voor dat ze hun angsten overwinnen (letterlijk: “Rewards await the brave”). Bavaria bier maakt van de ‘losers’ of ‘runners’ die hun angsten niet aan kunnen, moedige mensen die hun angsten overwinnen. Dat is de boodschap die de commercial uitstraalt.

Persberichten

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl