Reclame Code Commissie: Wijnvoordeel.nl op sportshirt mag niet

30 januari 2018

Reclame Code Commissie: Wijnvoordeel.nl op sportshirt mag niet De Reclame Code Commissie (RCC) heeft gisteren geoordeeld dat shirtreclame met het woord wijnvoordeel.nl in strijd is met de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. De RCC beveelt adverteerder aan om niet meer op deze wijze reclame te maken.

Dit naar aanleiding van een klacht van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP over reclame voor deze wijnwebsite op de shirts van de korfbalclub LDODK uit het Friese Gorredijk (zie foto). LDODK neemt deel aan de landelijke korfbalcompetitie. Wijnvoordeel.nl is één van de sponsoren van deze korfbalclub.

De RCC is het met STAP eens dat hier sprake is van overtreding van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken, die het verbiedt om alcoholreclame te voeren op een individuele sporter of een sportploeg. STAP vindt het kwalijk dat de betreffende sportclub door middel van shirtreclame alcoholgebruik tot nu toe openlijk promoot voor haar leden en bezoekers van wedstrijden. Veel actieve leden zijn bovendien minderjarig.

Wijnvoordeel.nl kan binnen 2 weken tegen deze uitspraak beroep aantekenen. Het is onbekend of zij dit van plan is.

Postbus 9769 | 3506 GT | Utrecht
T: +31 (0)30 6565041 | 06 53295544