Vooral in Nederland ruime keus in sterke bieren

21 december 2012

Vooral in Nederland ruime keus in sterke bieren Bier met een hoog alcoholpercentage in Europa overal verkrijgbaar. “Drank met een hoog alcoholpercentage doodt meer daklozen dan crack of heroïne,” schreef the Guardian in 2010 (1). Daarmee doelde deze krant op het drinken door daklozen van goedkope sterke bieren. Om een beter beeld te krijgen van het aanbod van sterke bieren in Europa heeft het Europese Centrum voor Alcoholmarketing (EUCAM) een onderzoek in 14 landen uitgevoerd (2). De aangetroffen sterke bieren blijken een alcoholpercentage te hebben dat uiteenloopt van 7 tot 14%, ze zijn relatief laag geprijsd en worden dikwijls verkocht in halve liter verpakkingen.

De 14 nationale contactpersonen van EUCAM kregen de opdracht om alle aanwezige bieren met een alcoholpercentage van meer dan 7% te inventariseren in 2 supermarkten en 2 speciale drankwinkels (bijvoorbeeld slijterijen). In totaal werden 734 sterke bieren aangetroffen. Het onderzoek is uitgevoerd in de zomer van 2012.
Het grootste aantal bieren dat in één land werd aangetroffen bedroeg 158. Dit aantal werd gevonden in Nederland, in 2 supermarkten (Albert Heijn en C1000) en in 2 slijterijen.

Enkele conclusies
- Het merk bier met het hoogste alcoholpercentage is gekocht in supermarkten in Zwitserland en Oostenrijk (Schloss Eggenberg Samichlaus Classic;14%). Op de tweede plaats staat een sterk bier van 13% dat bij een Nederlandse slijter is gekocht (Belzebuth Extra Forte).
- Het hoogste gemiddelde alcoholpercentage van sterk bier is aangetroffen in Oostenrijk (10%), België (9,5%) en Frankrijk (9,3%).
- Nederland behoort met Tsjechië (€ 0,94 per fles) en Polen (€ 0,86 per fles) tot de drie landen met de laagste gemiddelde prijs van sterk bier. De 158 in Nederland aangetroffen sterke bieren (met een alcoholpercentage van gemiddeld 8,5%) kostten gemiddeld € 1,30 per fles of blik. De goedkoopste bieren werden in de meeste landen in supermarkten gekocht.
- Sterke bieren worden verkocht in flessen van 33 cl, in halve liter blikken en bij uitzondering in 1,5 liter flessen.
- Er werden in het onderzoek ook sterke bieren aangetroffen van Nederlandse bierbrouwers, zoals Heineken en Bavaria. Zo bevat een halve liter Amstel Strong 7,5% alcohol. Wie zo’n blikje in korte tijd leegdrinkt heeft daarna een hoeveelheidalcohol in zijn bloed die is te vergelijken met 3 blikjes pils van 5%. Met andere woorden: 1 blik Amstel strong levert een bloedalcoholgehalte van maar liefst 0,54
promille (in één uur gedronken door man van 70 kilo).

Aanbevelingen
Schadelijk alcoholgebruik wordt in de hand gewerkt door het aanbod van bieren met een ongewoon hoog alcoholpercentage. Vooral de combinatie van een hoog alcoholpercentage, een relatief lage prijs en een grote verpakking kan leiden tot schadelijk gebruik. Vandaar de volgende aanbevelingen aan de brouwers en de detailhandel:

1. Zie af van de verkoop van bieren met een hoger alcoholpercentage dan 5% in de supermarkten.
2. Prijs bieren met hoge alcoholpercentages naar verhouding niet lager dan bieren met een alcoholpercentage van 5%.
3. Verkoop bieren met hoge alcoholpercentages niet in flessen of blikjes van meer dan 33 cl.

Toelichting: het beschreven onderzoek claimt geen wetenschappelijke status. Het betreft een eerste en niet persé representatief overzicht van sterke bieren in Europa.

Contact:
T 030-6565041 / 06-53295544
E info@stap.nl
I www.stap.nl

Bronnen:
(1) Doward, J., Super-strength alcohol 'is killing more homeless people than crack or heroin', in The Observer. 2010, Guardian Media Group.
(2) Een pdf versie van het volledige rapport kan hieronder worden ingezien:

trend-report-strong-beers-final-december-2012_2.pdftrend-report-strong-beers-final-december-2012_2.pdf (1,32 MB)