NL EN
DONEER NU!

Wetenschappers luiden noodklok over de invloed van alcoholreclame op jongeren

10 januari 2017

Jongeren worden veelvuldig blootgesteld aan omvangrijke, agressieve alcoholreclame, zo blijkt uit nieuwe studies die vandaag zijn gepubliceerd in het tijdschrift Addiction (1). Het effect van deze alcoholreclame onder meer via tv, indirect via sponsoring en in toenemende mate via sociale media is dat jongeren op jonge leeftijd beginnen met drinken. Bovendien gaan jongeren die al drinken, meer drinken als gevolg van reclame. In veel landen is de regelgeving rond alcoholreclame door de alcoholproducenten zelf opgesteld. Dit wordt zelfregulering genoemd. Omdat uit onderzoek blijkt dat zelfregulering onvoldoende bescherming biedt tegen alcoholreclame die riskant is voor jongeren, pleiten experts voor invoering van effectieve wettelijke regelgeving.

Oproep aan overheden
Professor Thomas Babor van de University of Connecticut (VS): "Geen enkel ander legaal product dat zo schadelijk is voor de gezondheid wordt zo wijdverspreid gepromoot en geadverteerd als alcohol." De nieuwe studies leveren een schat aan informatie om overheden te ondersteunen in hun inspanning om kinderen en andere kwetsbare bevolkingsgroepen te beschermen tegen blootstelling aan alcoholmarketing."

Dr. Chris Brookes van het UK Health Forum: "Overheden hebben eerder ingestemd met zelfreguleringen vanuit de alcoholindustrie. Echter, er kan niet langer beweerd worden dat deze zelfreguleringen werken om jongeren te beschermen. In een literatuurstudie van meer dan 100 onderzoeken toonde geen enkel onderzoek aan dat zelfregulering vanuit de alcoholindustrie effectief is."

Als voorbeeld wordt het marketinggedrag van Heineken aangehaald. De internationale experts beschouwen het als een ramp dat Heineken steeds verder gaat op het gebied van sponsoring, met name bij de Formule 1 sport. Hiermee worden ieder jaar wereldwijd 400 miljoen tv-kijkers bereikt (2). Ir. Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP: "Deze vorm van sponsoring bereikt wereldwijd vele miljoenen jongeren; bovendien wordt alcohol op een positieve wijze geassocieerd met autorijden, iets wat absoluut niet door de beugel kan."

Aanbevelingen
De aanbevelingen van de internationale experts zijn als volgt:
• Een volledig verbod op alcoholreclame, promotie en sponsoring is de meest effectieve maatregel.
• Regelgeving moet wettelijk worden vastgelegd en moet worden gehandhaafd door competente nationale of lokale autoriteiten.
• Regelgeving moet onafhankelijk zijn van de alcoholindustrie, aangezien hun primaire belang ligt in een groeiend marktaandeel en het maximaliseren van winst.
• Een wereldwijde overeenkomst over alcoholmarketing zou steun bieden aan landelijke inspanningen bij het komen tot een compleet verbod op alcoholreclame, promotie en sponsoring.
• Samenwerking met andere organisaties om marketing van andere mogelijk schadelijke producten te beperken (bijvoorbeeld suikerhoudende dranken, tabak), moet worden aangemoedigd en ondersteund.

- Einde bericht -

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
EUCAM (European Centre for Monitoring Alcohol Marketing)
Contactpersoon: Dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur STAP
030-6565041 / 06 53295544
www.stap.nl en www.eucam.info

(1) Babor, T.F., Jernigan, D., Brookes, C. (eds.) The Regulation of Alcohol Marketing: From Research to Public Health Policy. Addiction, Volume 112 Supplement 1 January 2017. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/add.v112.S1/issuetoc
(2) http://www.rtlgp.nl/item/59046/heineken_stapt_formule_1_in_als_global_partner

Persberichten

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl