NL EN
DONEER NU!

Heineken maakt slim gebruik van zwakte van reclamecode

1 mei 2018

Heineken maakt slim gebruik van zwakte van reclamecode Spot met Sjinkie Kegt mag van Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken niet via televisie maar wel via sociale media worden uitgezonden.

Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP heeft een klacht ingediend over een reclamecommercial van Heineken en Samsung die in februari in het Holland Heineken House in Gangneung is opgenomen. De klacht is ingediend bij de Reclamecode Commissie. In de reclameuiting, die via sociale media is uitgezonden, is shorttrack schaatser Sjinkie Knegt te zien, die na zijn prestatie op de Olympische Spelen, wordt verrast door een door Heineken en Samsung gearrangeerd bezoek van zijn vader en zijn zus. Het logo van het Holland Heineken Huis is steeds prominent in beeld. Het spotje eindigt ook onder meer met dat logo.

Waarom een klacht tegen deze reclame van Heineken?
Topsporters mogen volgens de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (artikel 30, derde lid) niet ingehuurd worden voor alcoholreclame via radio-, bioscoop- en televisiecommercials waarbij sprake is van een in scène gezette situatie. Deze regel is door de alcoholindustrie zelf ingesteld. Ook mogen topsporters niet op verpakkingen of etiketten worden afgebeeld. Deze regelgeving voorkomt dat minderjarigen die topsporters in alcoholreclame-uitingen zien, worden aangemoedigd alcohol te drinken.

Reclamecode Commissie verwerpt klacht: reclame via sociale media is anders dan televisiereclame en bereikt nauwelijks minderjarigen
De Reclamecode Commissie heeft de klacht van STAP verworpen omdat het spotje met Sjinkie Knegt niet via televisie is uitgezonden maar via Twitter, Facebook en YouTube. M.a.w. als het spotje via televisie of bioscoop was uitgezonden had Heineken bakzeil gehaald. Als extra argument voegt de Reclamecode Commissie toe dat door de voorgeschreven beperkende maatregelen deze reclame nauwelijks minderjarigen bereikt en daarom niet vergeleken kan worden met televisiereclame. STAP heeft echter kunnen vaststellen dat het spotje met Sjinkie Knegt via Twitter 593.593 maal is bekeken en via YouTube 567.328 maal. Het bereik via Facebook is niet na te gaan voor STAP. Het spotje is op Twitter en YouTube geplaatst rond half 7 ’s avonds, en dat is juist een tijdstip waarop volgens de Mediawet alcoholreclame via televisie en radio verboden is.

Wim van Dalen, directeur STAP: "De Reclamecode Commissie heeft de bestaande regelgeving letterlijk genomen waardoor Heineken ermee wegkomt. Ik neem het Heineken kwalijk dat ze willens en wetens een alcoholreclame-uiting op sociale media hebben geplaatst op een tijdstip dat veel minderjarigen worden bereikt. De actie van Heineken en de uitspraak van de Reclamecode Commissie tonen aan dat de bestaande zelfreguleringsbepalingen rond alcoholreclame gemakkelijk te omzeilen zijn."

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur
030-6565041 / 06 53295544 ;
www.stap.nl

De commercial is te zien op YouTube:
https://www.youtube.com/results?search_query=Holland+Heineken+House+Knegt
en was onder meer op 22 februari 2018 ook te zien op Twitter: https://twitter.com/Heineken_House/status/966731499935490048

Persberichten

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl