Bavaria mag niet meer op raceauto adverteren

6 december 2006

Bavaria mag tijdens de `Bavaria City Racing` niet langer haar naam op de raceauto’s voeren. De Reclame Code Commissie nam de beslissing na een klacht van STAP over de Bavaria City Racing die op zondag 20 augustus in Rotterdam plaatsvond. Bavaria is voor drie jaar hoofdsponsor van het race evenement dat voorheen de naam `Monaco aan de Maas` droeg. Volgens de Reclamecode voor Alcoholhoudende drank mag niet worden geadverteerd op vervoermiddelen die worden gebruikt bij een snelheidssport.

Link met actieve verkeersdeelname
STAP (Stichting Alcoholpreventie) diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie vanwege de expliciete link tussen de alcoholhoudende drank en actieve verkeersdeelname die wordt gelegd doordat
Bavaria haar naam verbindt aan de autorace. De Commissie verkondigde in haar besluit dat de naam ‘Bavaria’ niet meer op raceauto`s gevoerd mag worden. De naam `Bavaria City Racing` kan wel gehandhaafd blijven.

Forse afzwakking van de reclamecode voor alcoholhoudende drank
De regels in de Reclamecode voor Alcoholhoudende drank (RvA) met betrekking tot sport en alcoholreclame zijn de laatste tien jaar afgezwakt, aldus een analyse van STAP. In de code van 1996 werd nog gesteld dat in reclame geen énkel verband mocht worden gelegd tussen alcoholhoudende drank
en actieve sportbeoefening. In de code anno 2005 is dit artikel sterk afgezwakt, en is te lezen dat er geen suggestie mag worden gewekt dat consumptie van alcoholhoudende drank de sportprestaties positief
beïnvloedt. Ten opzichte van tien jaar geleden biedt dit nieuwe artikel voor de alcoholbranche meer mogelijkheden om alcoholreclame te maken tijdens bijvoorbeeld sportevenementen. Mocht er tien jaar
geleden nog geen enkele relatie worden gelegd tussen sport en alcohol, tegenwoordig mag er alleen niet worden gesuggereerd dat de consumptie van alcoholhoudende drank leidt tot een verbeterde sportprestatie. STAP ziet dit dan ook als een forse afzwakking in de code, die meer mogelijkheden biedt voor de alcoholbranche om een breed publiek te bereiken tijdens o.a. sportevenementen en via reclame op tv.