Alcohol verdwijnt op schoolfeesten

10 februari 2014

Alcohol verdwijnt op schoolfeesten Directies, docenten en ouders van scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland worden vanaf donderdag 13 februari a.s bijgeschoold hoe ze alcoholvrije schoolfeesten en werkweken kunnen organiseren. Amersfoort heeft de primeur.

Tot voor kort organiseerde zo’n 60% van de Nederlandse scholen voor voortgezet onderwijs schoolfeesten waarbij alcohol werd geschonken (STAP, 2013). Ook op werkweken was alcoholgebruik door leerlingen en docenten dikwijls toegestaan. Na de invoering op 1 januari jl. van de leeftijdsgrens van 18 jaar voor alcoholverkoop en alcoholbezit (behalve in de privé setting) is alcohol taboe op schoolfeesten. Ook kiezen veel scholen er voor geen alcohol meer toe te staan tijdens buitenschoolse studiereizen of werkweken. De vraag blijft echter: geen alcohol meer op school, hoe doe je dat?

Eerste conferentie ‘Het is nu 18+’ op donderdag 13 februari in Amersfoort
Het Nederlandse Instituut voor Alcoholbeleid -STAP- organiseert donderdagavond 13 februari in Amersfoort, samen met de GGD regio Utrecht, de eerste van een serie van 10 bijeenkomsten over de alcoholvrije school. Het thema is ‘Het is nu 18+'. Directies, docenten en ouders krijgen uitgelegd hoe je leuke en veilige alcoholvrije schoolfeesten en werkweken kunt organiseren en hoe je voorkomt dat jongeren gaan indrinken bij schoolfeesten.

Ervaringen van de Amersfoortse Berg staan centraal
De VO school de Amersfoortse Berg behoort sinds 2012 tot een selecte groep scholen in Nederland met het keurmerk ‘De Alcoholvrije School’. Vandaar dat de ervaringen van deze school op 13 februari centraal staan. Ook gaat een film in première over het gebruik van blaastesten op schoolfeesten. Daarnaast zal er een korte film worden getoond over de gevolgen van alcoholgebruik voor jonge hersenen en wordt de landelijke actiekrant ‘Het is nu 18+’ uitgedeeld. Als deskundigen nemen kinderpsychologe Mireille de Visser van het Reinier de Graaf Ziekenhuis te Delft en Sandra van Ginneken, adviseur Drank- en Horecawet van STAP, aan de avond in Amersfoort deel. Martin van Rijn, staatssecretaris van VWS, en Lucas Bolsius, burgemeester van Amersfoort, spreken via een videoboodschap de deelnemers toe.

‘Het is nu 18+’ is bedoeld voor directies, scholen en ouders van alle VO scholen
Na de première in Amersfoort worden ongeveer 100 scholen in de regio’s Dordrecht, Leiden, Hilversum, Utrecht en de Vallei regio bijgeschoold over de ‘Alcoholvrije School’ in de praktijk. Ook scholen buiten deze regio’s kunnen gebruik maken van de hulpmiddelen die hiervoor zijn ontwikkeld (instructiefilm, speciale alcohol- en hersenen-app (te downloaden als ‘Het is nu 18+’) en de Facebookpagina ‘Het is nu 18+’). De digitale actiekrant ‘Het is nu 18+’ is op te vragen via info@stap.nl.

Lokatie conferentie a.s. donderdagavond
De eerste ‘Het is nu 18+’ conferentie vindt plaats op donderdagavond 13 februari en begint om 19.45 uur (inloop 19.30 uur).
Locatie: De Amersfoortse Berg, Hugo de Grootlaan 25, 3818 TA, Amersfoort

Contact:
- Voor informatie over de ervaringen van de Amersfoortse Berg: Hans van Dongen, conrector; e-mail: h.vandongen@amersfoortseberg.nl ; M 06-29277685
- Voor nadere informatie over het landelijke project ‘Het is nu 18+’ kunt u contact opnemen met Ir. Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP; T 030-6565041 of M 06-53295544; e-mail: wvandalen@stap.nl
- Voor informatie over de bijeenkomst op 13 februari kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie van GGD regio Utrecht via communicatie@ggdru.nl of T 030–6086086.

RIVM Centrum Gezond Leven maakt dit project mogelijk
De ‘Het is nu 18+’ conferentie maakt deel uit van het project Alcoholvrije Scholen Inspireren. Dit project is onderdeel van Scholen inspireren Scholen, een actie van het CGL-programma de #Jeugdimpuls. Met het programma #Jeugdimpuls geven het RIVM Centrum Gezond Leven en partners een impuls aan de gezonde leefstijl van jongeren via scholen en sociale media.

Het filmverslag van deze bijeenkomst is: hier te vinden. De film over alcoholvrije schoolfeesten hier.

het-is-nu-18-actiekrant.pdfhet-is-nu-18-actiekrant.pdf (1,59 MB)