STAP vraagt supermarkten te stoppen met prijsacties voor bier

29 maart 2005

Consumptie van bier speelt rol bij veel alcoholproblemen

STAP vraagt deze week de supermarktketens in Nederland te stoppen met het stunten met bierprijzen. STAP vindt het niet verantwoord dat supermarkten een potentieel verslavend product structureel inzetten om klanten te lokken.

Supermarkten: elke dag korting op bier
Uit onderzoek van STAP in 2002, 2003 en 2004 blijkt dat supermarkten zeer regelmatig bier aanbieden tegen een korting van gemiddeld 25%. Het kopen van bier wordt aantrekkelijk gemaakt door soms extreem lage prijzen of kwantumkortingen. De prijskortingen liepen in de zomer van 2004 uiteen van 2% tot 58%. Niet zelden wordt bier verkocht beneden de inkoopsprijs. Op een speciale bierwebsite kunnen klanten zelfs dagelijks nagaan welke korting op bier de verschillende supermarkten aanbieden.

Consumptie van bier speelt rol bij veel alcoholproblemen
Bier is in Nederland de meest gedronken alcoholhoudende drank. Van alle alcohol die in Nederland geconsumeerd wordt, wordt ongeveer de helft gedronken via bier. De consumptie van wijn en van sterke drank zijn samen verantwoordelijk voor de andere helft. Vooral jongens en mannen geven de voorkeur aan bier. Onder deze doelgroep komen ook de meeste problemen voor als gevolg van overmatig alcoholgebruik. Geschat wordt dat er ruim 820 duizend mensen met alcoholafhankelijkheid of –misbruik zijn in Nederland: 4,5 keer meer mannen dan vrouwen. Recent onderzoek wees op ruim 10% probleemdrinkers onder de Nederlandse bevolking. Probleemdrinkende mannen zijn er vier keer zo veel als vrouwen: ruim 16% van de mannen tussen 16 en 69 jaar is probleemdrinker.

Lagere prijs werkt alcoholproblemen in de hand
Distrifood rapporteerde vandaag dat de prijzenoorlog tussen supermarkten een prijsverlaging voor bier heeft veroorzaakt van 7,1%. Onderzoek leert dat een lagere prijs het alcoholgebruik in onze samenleving en daarmee het aantal probleemdrinkers zal doen toenemen (Babor 2004). In 2001 heeft om die reden de Tweede Kamer opgeroepen tot een wettelijk verbod op stuntaanbiedingen en dumpprijzen van drank (motie Van der Vlies, kamerstuk 27565, nr 16). In 2003 gaf Hoogervorst in antwoord op kamervragen aan dat “[…]een potentieel verslavende stof als alcohol zich nu eenmaal niet leent voor stuntpraktijken. Lagere prijzen verlagen de drempel om te kopen” (Tweede Kamer, 2002-2003, Aanhangsel 1606).

STAP: prijskortingen roepen om hogere bieraccijns
Het stimuleren van bieraankopen door lage prijzen en prijskortingen kan alleen worden ingeperkt met een prijsverhoging. Middels een verhoging van de bieraccijns zou dit vanuit oogpunt van de volksgezondheid dit kunnen gebeuren. De bieraccijns is in Nederland relatief laag, terwijl bier juist de meest gedronken alcoholhoudende drank is.

STAP (Stichting Alcoholpreventie)
dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur