NL EN
Steun het werk van STAP!

Nieuwe alcohol shots aantrekkelijk voor jongeren

6 juni 2007

STAP: Deze zomer zijn jongeren en vrouwen doelwit alcoholproducenten

Jongeren en vrouwen zijn de belangrijkste doelgroepen van nieuwe drankjes van de alcoholindustrie. Voor jongeren zijn nieuwe shooters ontwikkeld: de shots, zoete drankjes met hoge alcoholpercentages (20%). Shooters moeten in één slok worden opgedronken. Voor vrouwen is rosé bier het nieuwe product waarvoor zij deze zomer moeten vallen. STAP vindt het zorgelijk dat alcoholproducenten zich niets lijken aan te trekken van de toegenomen alcoholproblematiek onder jongeren.

Het shot
Shooters zijn drankjes die vooral door jongeren gedronken worden om in korte tijd onder invloed van alcohol te raken. Deze zomer zijn er nieuwe shooters op de markt. Zo brengt Bacardi de shooter Corto uit (1). Het wordt omschreven als een “shot in style”, een hip-uitziend drankje met een alcoholpercentage van 20% in 2 verschillende smaken (hot en cool). Andere nieuwe shots zijn bijvoorbeeld: de Vokda Twistee, B52 en Tequila Bite (2). Deze drankjes, ook met 20% alcohol, bevatten 2 shots die in één keer kunnen worden gedronken. Jongeren worden op de kleurrijke website aangespoord ‘het sterke wodka imago te combineren met plezier en een product te drinken dat makkelijk weg drinkt’.
Directeur Wim van Dalen van STAP: “De nieuwe shooters versterken de reeds bestaande trend bij jongeren om zoete sterke dranken te drinken die het binge drinken (veel alcohol drinken in korte tijd) in de hand werkt. Ook via supermarkten worden steeds meer gezoete alcoholhoudende dranken aangeboden met hogere alcoholpercentages”.

Rosé bier
Vrouwen zijn de nieuwe doelgroep van bierproducenten. Aansluitend op de hype van rosé wijn zijn nu verschillende varianten van zoete rosé bieren op de markt (3). Vrouwen zijn belangrijk voor bierproducenten zoals Heineken (Wieckse Rosé) en InBev (Hoegaarden Rosé), omdat er door mannen steeds minder bier wordt gedronken. Van Dalen: “Vooral jonge meisjes zijn de afgelopen jaren meer alcohol gaan drinken; zij vormen een aantrekkelijke groep potentiële consumenten voor de bierindustrie. In vergelijking met mannen lopen vrouwen een verhoogd gezondheidsrisico bij het drinken van alcohol”.

Bronnen:
1.Nightlife Magazine, mei 2007.
2.Twisted Shots, behorend bij The Netherlands Supply Company. Zie www.twistedshots.nl.
3.Nightlife Magazine, mei 2007.

Persberichten

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl