NL EN
Steun het werk van STAP!

STAP teleurgesteld over afspraken minister en alcoholbranche

12 april 2005

Minister VWS staat alcoholreclame overdag en vroeg op de avond toe

STAP (Stichting Alcoholpreventie) is teleurgesteld over de afspraken die minister Hoogervorst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vandaag heeft gemaakt met de alcoholbranche over de aanpak van het drinken onder de 16. Het overdag en vroeg in de avond uitzenden van alcoholreclame wordt hiermee gelegitimeerd, vindt STAP. En dit druist in tegen de voorstellen die de minister zelf nog geen maand geleden aan de Tweede Kamer voorlegde.

Geen beperking alcoholreclame in ruil voor slogan
De producenten en importeurs van alcoholhoudende drank, verenigd in de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA), introduceren een verbod op alcoholreclame via SMS, ringtones, chatboxen en videogames. Ook voorzien ze tv-reclame overdag en aan het begin van de avond van een slogan tegen alcoholgebruik door jongeren onder de zestien jaar. In reactie daarop ziet Hoogervorst vooralsnog af van een wettelijke reclamebeperking.

Nog geen maand geleden een alcoholreclame verbod voorgesteld
In een beleidsbrief over alcohol en jongeren stelde het kabinet nog geen maand geleden voor om geen alcoholreclame op tv, radio en in bioscopen voor 21:00 uur ’s avonds meer toe te staan. Met de afspraken die nu zijn gemaakt gebeurt volgens STAP juist het tegenovergestelde: alcoholreclame voor 21:00 uur ’s avonds wordt juist gelegitimeerd.

Slogan zal effect alcoholreclame niet tegengaan
Alcoholreclame wekt bij jongeren positieve verwachtingen over alcohol. Alcoholreclame bevestigt en bevordert de opvatting dat alcohol positief, aantrekkelijk en risicoloos is. In 2004 werd in Nederland ruim de helft van de alcoholreclame op tv (55%) uitgezonden tussen 7:00 en 21:00 uur. Directeur Wim van Dalen van STAP: <i>“In het algemeen hebben slogans, en zeker in het kader van een promotieboodschap, weinig effect. Ik verwacht dan ook geen effect van de slogan die, overigens alleen overdag en vroeg op de avond, wordt toegevoegd aan alcoholreclame. Ik reken erop dat de minister daarom op zijn oorspronkelijke voorstel terugkomt”.</i>


STAP (Stichting Alcoholpreventie)
dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur

Persberichten

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl