NL EN
DONEER NU!

Reclame Code Commissie: Heineken promoot overmatig alcoholgebruik

12 juli 2022

De bierbrouwer heeft de regels van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (Reclamecode) overtreden door tijdens de podiumceremonie van de Amstel Gold Race van afgelopen voorjaar de winnaars als trofee een enorm groot bierglas voorzien van het Amstelbierlogo te geven. De RCC kwam tot haar uitspraak naar aanleiding van een klacht van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP.

Enorm groot bierglas
De regels van de Reclamecode zijn dat een alcoholproducent geen reclame mag maken door een drankglas te tonen dat groter is dan tweemaal het standaardglas. Tonen van enorm grote drinkglazen wordt opgevat als het in beeld brengen van overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie.

Het bierglas dat de winnaar van de 56ste Amstel Gold Race, Michał Kwiatkowski, kreeg was aanmerkelijk groter dan twee standaardglazen. De Pool moest het enorm grote glas bier met twee handen vasthouden, nam er gretig een slok van en deelde het uiteindelijk met de nummers 2 en 3 op het podium om het leeg te krijgen. De winnares bij de vrouwen, Maria Cavalli, kreeg hetzelfde glas overhandigd. Zij dronk er echter niet van.

In reactie op de klacht van STAP heeft Heineken inmiddels laten weten dat zij bij de volgende editie van de Amstel Gold Race de winnaars niet meer als trofee een enorm groot glas met het logo van een alcoholhoudend merk van Amstel zal geven.

Zorgen om uitgebreide merkreclame
STAP heeft de klacht ingediend omdat zij zich zorgen maakt over het feit dat Nederlandse bierbrouwers veel vaker dan vroeger sportcompetities actief sponsoren en tijdens sportevenementen ook uitgebreid merkreclame voor bier maken. Zij sponsoren sportclubs, zoals PSV, HC Den Bosch en TeamNL van NOC*NSF, en steunen sportcompetities, zoals de Formule 1, de UEFA Champions League, de Europa League en de KNVB Beker. En dan zijn er nog sportevenementen waaraan biermerken hun naam verbinden, zoals de Amstel Gold Race, de Heineken Roeivierkamp en Bavaria City Racing. Opmerkelijk is ook dat Heineken recentelijk de vrouwensport is gaan sponsoren: de UEFA Women's Champions League, UEFA Women's EURO 2022 en 2025 en het internationale autosportkampioenschap voor 's werelds beste vrouwelijke coureurs*.

Sportsponsoring leidt tot meer drankproblemen
Het doel van sportsponsoring en sportmarketing is een hogere merkbekendheid en een sterker merkimago. En dat resulteert – zo blijkt uit onderzoek** - tot een hogere consumptie van het betreffende product, met name ook bij jongeren. Bij alcohol leidt een hogere consumptie echter tot een toegenomen risico op onverantwoorde consumptie en uiteindelijk ook tot alcoholproblemen (op korte of langere termijn). Daarom bepleit STAP een volledig verbod op alcoholreclame bij sportevenementen en op sportsponsoring door alcoholproducenten.

Contact:
Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Ir. Wim van Dalen, directeur
030-6565041 / 06 53295544; www.stap.nl

Bronnen:
* https://www.marketingtribune.nl/sponsoring/nieuws/2021/08/heineken-investeert-fors-in-vrouwensport/index.xml
** https://expertisecentrumalcohol.trimbos.nl/items/details/blootstelling-aan-alcoholreclame-via-sportsponsoring

Uitspraak:
* https://www.reclamecode.nl/uitspraken/resultaten/voeding-en-drank-2022-00220/376889/

Reclame Code Commissie: Heineken promoot overmatig alcoholgebruik

Persberichten

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl