| Minister Schippers: sinds december is er weinig voortgang in alcoholbeleid (27 januari 2012) Minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport laat in een brief de Tweede Kamer weten dat er sinds Kerstmis, toen zij de Kamer uitgebreid informeerde over de toezeggingen gedaan in het plenaire debat over de wijziging van de Drank- en Horecawet, weinig voortgang te melden is in het alcoholbeleid. De minister verzoekt de Tweede Kamer dan ook het geplande Algemeen Overleg over Alcoholbeleid naar een later moment te verschuiven. Lees verder >> | |
| Moeder geeft peuter alcohol: poging tot moord? (25 januari 2012) Een 25-jarige vrouw uit het Noord-Brabantse Uden wordt verdacht van poging tot moord omdat ze haar tweejarige zoontje verschillende malen alcohol zou hebben toegediend. Lees verder >> | |
| De tester getest! (25 januari 2012) Alcoholtesters worden steeds vaker ingezet op schoolfeesten. Daarom organiseert STAP op 15 maart a.s. een studiemiddag in Utrecht over het gebruik van alcoholtesters op scholen. Lees verder >> | |
| Extra maatregelen na jaarwisseling met meer drankpatiënten op spoedposten (22 januari 2012) De afgelopen jaarwisseling zijn - vergeleken met het jaar ervoor - 22% meer mensen met teveel drank op binnengebracht bij de spoedeisende hulpposten. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS onder alle spoedeisende hulpposten in Nederland. Minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport noemt de resultaten van het NOS-onderzoek "schokkend". Ze kondigt aan harder te gaan optreden tegen drankmisbruik en binnenkort met maatregelen te komen. Lees verder >> | |
| Schippers informeert Kamer over wijziging Drank- en Horecawet (19 januari 2012) Minister Edith Schippers (VWS) heeft vragen beantwoord van het Kamerlid Straus (VVD) over de voorbereiding van gemeenten op de wijziging van de Drank- en Horecawet (DHW). Lees verder >> | |
| Ook kleine hoeveelheden alcohol slecht tijdens zwangerschap (19 januari 2012) Vooral aan het eind van het eerste trimester (rond 12 weken) kan alcohol negatieve gevolgen hebben voor de ontwikkeling van een baby. Het zorgt mogelijk voor lichamelijke misvormingen bij de geboorte. Volgens Nu.nl is dat de conclusie van onderzoekers van de University of California in het vakblad Alcoholism: Clinical & Experimental Research. Lees verder >> |