AlcoholReclame
Over STAP Contact

Trends en Innovaties in Alcohol Marketing

In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport monitort STAP de alcoholreclame en -marketing activiteiten van de alcoholindustrie. Op deze manier kunnen innovaties en nieuwe trends worden opgepikt.

Alcoholproducenten kennen veel concurrentie. Ze moeten daarom innovatief te werk gaan om nieuwe producten, reclames, marketingacties etc. op de markt te brengen om de consument te blijven boeien.

Ook verzinnen alcoholproducenten nieuwe marketingstrategieen omdat ze in het voeren van alcoholreclame op radio en televisie sinds 1 januari 2009 via de nieuwe Mediawet beperkt zijn. Aangezien televisie voor de alcoholproducent een zeer belangrijk medium is voor het voeren van alcoholreclame, zal de aandacht nu verschoven moeten worden naar andere, minder ontgonnen typen media (bv. internet) of bijvoorbeeld sponsoring.

Op dit onderdeel van de website vindt u informatie over trends op het gebied van alcohol marketing:

  • gadgets of promotionele items
  • marketing gericht op de vrouw
  • opkomst van smaakjesbieren
  • opkomst zwaardere bieren
  • terugkeer van het shot/shooter
  • likorettes en 'superbreezers'
  • alcoholhoudende energiedrankjes
  • voedsel met alcohol of een alcoholsmaakje
  • muziek sponsoring
  • film sponsoring
  • sport sponsoring
  • buzzmarketing (mond-tot-mond reclame)
  • verpakking

  • Trend Rapporten