AlcoholReclame
Over STAP Contact

Alcoholreclamebeleid in Nederland en Europa

Beleidsmakers in Nederland en Europa hebben het onderwerp Alcohol steeds beter op de agenda staan.

Lange tijd was Nederland het enige land in de EU dat regulering van alcoholreclame en -marketing enkel via zelfregulering (regels opgesteld door de alcoholindustrie zelf) had geimplementeerd en niet via wetgeving.

Per 1 januari 2009 is de nieuwe Mediawet in Nederland van kracht. Hierin staat opgenomen dat er geen alcoholreclame meer mag worden uitgezonden op radio en tv tussen 6.00-21.00 uur (met een overgangstermijn van één jaar). Nederland voegt zich hiermee bij een ruime meerderheid van Europese landen die het volume van alcoholreclame op tv via wetgeving heeft beperkt. Dit is een historische stap!

Op dit gedeelte van de website vindt u informatie over:

  • de historie van het alcoholreclamebeleid in Nederland;
  • beleidsstukken die voor deze discussie relevant zijn (geweest);
  • factsheets over alcoholbeleid of onderzoeken naar alcoholreclame;
  • ontwikkelingen op het gebied van alcoholreclamebeleid in Europa.