AlcoholReclame
Over STAP Contact

Sportsponsoring door de alcoholindustrie

Alcohol en sport lijken in eerste instantie vanwege gezondheidsredenen niet samen te gaan. Toch heeft sponsoring van sport evenementen door de alcoholindustrie in Nederland een vlucht genomen. Alcohol en sport zijn sterk met elkaar verweven geraakt.

Dit heeft kunnen gebeuren doordat de alcoholindustrie in 1990 bij het opstellen van haar eigen 'zelfreguleringsregels' over alcoholreclame en -marketing zichzelf bewust weinig tot geen beperkingen heeft opgelegd m.b.t. sport en sponsoring.

Enkele voorbeelden van sponsoring van sportevenementen of sport gerelateerde gebeurtenissen:

Bavaria city racing 467307

Bavaria City Racing
Dit inmiddels jaarlijks terugkerende Formule 1 evenement in Rotterdam wordt door Bavaria omschreven als het 'Nederlands grootste Formule 1 event'. In 2008 trok het evenement 575.500 bezoekers. Hiervan bleek 12% (d.w.z. bijna 70.000 bezoekers!) in de leeftijd van 0-19 jaar te vallen [Bron: Respons]. Kortom, duizenden minderjarigen worden tijdens het Bavaria City Racing intensief blootgesteld aan alcoholreclame.
Voor meer informatie zie: www.bavariacityracing.nl.



Jupiler league fankaart 473170





De Jupiler League
Sinds juli 2006 wordt het Eerste Divisie betaald voetbal in Nederland gesponsord door Jupiler. De competitie heet sindsdien de Jupiler League. De Eerste Divisie is het op een na hoogste niveau van voetbalcompetitie in Nederland (na de Eredivisie, die gesponsord wordt door Amstel). Voor meer informatie zie www.jupilerleague.nl.


Heineken champions league 2




Heineken Champions League
Werd de UEFA Champions League vóór 2005 nog gesponsord door Amstel (ook van Heineken), sinds 2006 zet Heineken haar merk Heineken in als blikvanger. De Champions League is dé Europese voetbalcompetitie. Per seizoen wordt de Champions League wekelijks door ruim 140 miljoen kijkers bekeken [zie Heineken Jaarverslag, 2008], verdeeld over ongeveer 227 landen.

Het spreekt voor zich dat zich onder dit enorme aantal kijkers ook grote absolute aantallen minderjarigen bevinden. Ook zij worden intensief blootgesteld aan de reclame van Heineken voor dit sportevenement.




Amstel amstellovitch2 jan08

Amstel als sponsor van de Eredivisie
Amstel sponsort sinds 2005 het Eredivisie voetbal. Daaraan is een online spaarspuntensysteem gekoppeld genaamd: www.amstelsuperpingels.nl. Door bier te drinken en online games te spelen kun je pingels sparen waarmee je mooie bier en voetbalgerelateerde prijzen kunt winnen.

Ook is 'Amstellovitch' in het leven geroepen. Met de campagne "Word jij de volgende Amstellovitch?" kun je kans maken op een VIP behandeling en verschillende (internationale) bezoekjes aan belangrijke voetbalwedstrijden. Als Amstellovitch word je omringd door mooie dames, mag je je vrienden meenemen en geniet je van de grooste luxe die je kunt bedenken.


Grolsch Veste




Voetbalstadion de Grolsch Veste
Het thuisstadion van FC Twente in Enschede heette voor 2008 nog het Arke stadion. Na een grote verbouwing en uitbreiding van het aantal zitplaatsen draagt het stadion de naam van de hoofdsponsor: De Grolsch Veste.













Bavaria United

Voetbalclub Bavaria United
Eind 2008 heeft Bavaria de fictieve voetbalclub Bavaria United opgericht. Op www.bavariaunited.nl vindt u hier meer informatie over. Het idee achter Bavaria United is dat Bavaria workshops, clinics en informatie bijeenkomsten organiseert voor amateur voetbal verenigingen die Bavaria bier schenken. De bijeenkomsten zijn bedoeld voor zowel het bestuur als de leden, trainers en het personeel van de voetbalclub.

Ook organiseert Bavaria United fun-evenementen voor haar leden. Zo kun je de Bavaria United Angels uitnodigen in je kantine, de originele PSV-spelers bus afhuren, of een Bavaria United Bierfiets afhuren om mee door de stad te fietsen.