AlcoholReclame
Over STAP Contact

Het doel van alcoholreclame

Reclame maken om merk populairder te maken dan concurrerend merk

Alcoholproducenten beweren dat ze reclame maken om mensen voor hun merk te laten kiezen in plaats van voor een ander merk. Vanwege de constante concurrentiestrijd wordt ook voor bekende, grote merken steeds weer opnieuw reclame gemaakt.

Jonge doelgroep belangrijk voor producent

Hoe jonger, hoe merkgevoeliger. Als je eenmaal een 'vast merk' hebt, zul je niet zo snel meer naar een ander merk overstappen. Daarom is het voor alcoholproducenten belangrijk dat de consument al op jonge leeftijd in aanraking komt met hun producten. Dit verklaart waarom veel alcoholproducten en alcoholreclames een 'jeugdige' uitstraling hebben en waarom in reclames vaak de associatie met dansen en uitgaan wordt gelegd.

De alcoholadverteerders hebben in eigen regels (zelfregulering) vastgelegd zich met hun reclame niet specifiek te zullen richten op minderjarigen. Het blijkt echter dat minderjarigen de voor volwassenen bedoelde alcoholreclame ook aantrekkelijk vinden en dat zij evengoed door deze reclames worden bereikt.

Merkbekendheid, merkvoorkeur, merkentrouw

Door veel reclame te maken voor een bepaald drankmerk ontstaat zogenaamde 'merkbekendheid'. Vervolgens zal de producent proberen een 'merkvoorkeur' te laten ontstaan (je verkiest biermerk A boven biermerk B). Door middel van bijvoorbeeld het weggegeven van promotionele items, prijzen of gadgets en het actief betrekken van de consument bij het betreffende merk (bv. via internet, sponsoring van muziek/sportevenementen etc.) wordt 'merkentrouw' gestimuleerd.