AlcoholReclame
Over STAP Contact

Bereik van minderjarigen door alcoholreclame op TV

Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat de hoeveelheid alcoholreclame waaraan jongeren worden blootgesteld van invloed is op het drinkgedrag.

Jongeren die meer worden blootgesteld aan alcoholreclame beginnen op jongere leeftijd met drinken, drinken meer en houden dit patroon langer vast ( e.g. Collins et al., 2007; Ellickson et al., 2005; Snyder et al., 2006; Stacy et al., 2004). Voor meer informatie ga naar 'Effecten van alcoholreclame'.

Het is daarom van belang inzicht te krijgen in hoeveel Nederlandse jongeren worden blootgesteld aan alcoholreclame. Op basis van cijfers van Nielsen Media Research en Stichting KijkOnderzoek (SKO) heeft STAP het bereik van minderjarigen door alcoholreclame op TV (in 2007) in kaart gebracht. De resultaten van dit onderzoek zijn te lezen in het onderstaande rapport.

In dit rapport staat eveneens informatie over het volume van alcoholreclame op tv (aantal spotjes) in 2007.

Bereik van minderjarigen door alcoholreclame op tv in 2007Bereik van minderjarigen door alcoholreclame op tv in 2007 (473 kB)

Bereik alcoholreclame per leeftijdscategorie

Uit de cijfers van SKO komt naar voren dat ruim een derde van de minderjarigen wekelijks tussen 20.00-21.00 uur wordt bereikt met alcoholreclame.

De cijfers voor het wekelijkse piekbereik zijn als volgt:

  • 6-11 jaar: 33% wordt bereikt tussen 20.00-21.00 uur
  • 12-17 jaar: 43% wordt bereikt tussen 21.00-22.00 uur
  • 6-17 jaar (alle minderjarigen): 35% wordt bereikt tussen 20.00-21.00 uur
  • 6+ (alle Nederlanders van 6 jaar en ouder): 52% wordt bereikt tussen 21.00-22.00 uur
  • 18+ (alle meerderjarigen):5% wordt bereikt tussen 21.00-22.00 uur