NL EN
DONEER NU!

Europeanen gaven tijdens eerste coronagolf meer geld uit aan 'verwenproducten'

26 november 2020

Europeanen hebben tijdens de eerste coronagolf 12% meer uitgegeven aan alcoholhoudende dranken, zoutjes, zoetigheden en chocola, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI, dat keek naar de detailhandelsbestedingen aan deze zogenoemde 'verwenproducten' in 7 Europese landen.

Ten opzichte van vorig jaar werden er gemiddeld 12% meer 'verwenproducten' gegeten en gedronken. De stijging was het grootst in Spanje (+21%) en het Verenigd Koninkrijk (+19%), daarna komt Nederland (12+), gevolgd door Griekenland (+10%) en Duitsland (+6%).

De verkoop van wijn steeg in alle landen met 4 tot 17 procentpunten in vergelijking met vóór de corona, behalve in Frankrijk, waar de wijnconsumptie 31% daalde. In Frankrijk werd er vooral minder champagne gedronken (-51%), voornamelijk omdat veel feesten werden geannuleerd. Bier was de enige alcoholhoudende drank die in Frankrijk groeide (+12%). Spanje, Nederland en het VK waren de landen met de hoogste omzetgroei tijdens de eerste coronagolf.

In alle onderzochte landen namen de bestedingen aan gedistilleerde dranken toe. Dat kwam voor een deel omdat er 'online-borrels' werden georganiseerd. Binnen de categorie gedistilleerde dranken was rum de winnaar in Griekenland en Frankrijk; gin in Italië en Duitsland; tequila in Spanje en premixen in het VK. Ook na de eerste golf is de consumptie van gedistilleerde drank hoog gebleven.

Bron: iriworldwide.com.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl