NL EN
DONEER NU!

ETSC: Nultolerantie rijden onder invloed scheelt tot 5.000 sterfgevallen jaarlijks

11 december 2019

ETSC: Nultolerantie rijden onder invloed scheelt tot 5.000 sterfgevallen jaarlijks De Europese Unie moet in 2020 een nulnorm voor het rijden onder invloed van alcohol invoeren, als onderdeel van een pakket aan maatregelen om jaarlijks tot 5.000 alcoholgerelateerde verkeersdoden te voorkomen. Dat wil de European Transport Safety Council (ETSC), dat recent hierover een rapport heeft gepubliceerd.

De EU heeft onlangs een doelstelling geformuleerd om het aantal doden en ernstig gewonden op de weg in 2030 met de helft te verminderen. Volgens schattingen van de Europese Commissie is een kwart van de 25.000 verkeersdoden die jaarlijks in de EU te betreuren zijn, waarschijnlijk gerelateerd aan alcohol. Daarom is meer vooruitgang bij de aanpak van rijden onder invloed van essentieel belang om het algemene doel te bereiken.

Volgens het nieuwe ETSC-rapport zijn in 2018 in 23 van de 28 EU-landen ongeveer 2.654 mensen officieel gestorven als gevolg van alcoholgerelateerde verkeersongevallen. Maar de werkelijke cijfers liggen waarschijnlijk aanzienlijk hoger als gevolg van onderrapportage en problemen met het verzamelen van gegevens.

Momenteel hebben slechts zeven van de 28 EU-landen een standaard bloedalcoholgehalte van 0,2‰ of lager. Zo’n norm staat in de praktijk gelijk aan nultolerantie, terwijl het toch mogelijk is om bepaalde medicijnen of dranken die als alcoholvrij worden verkocht, te gebruiken. 19 lidstaten hebben een limiet van 0,5‰, terwijl Litouwen 0,4‰ heeft. Het Verenigd Koninkrijk heeft momenteel de hoogste limiet van 0,8‰, hoewel Schotland een ondergrens van 0,5‰ heeft vastgesteld. Veel landen stellen ook ondergrenzen vast voor professionele en/of beginnende bestuurders.

ETSC doet ook een beroep op de EU te eisen dat alcoholsloten geplaatst worden in het beroepsvervoer, bijvoorbeeld in vrachtwagens, touringcars en bestelwagens. Ook wil de ETSC dat het alcoholslot wordt gebruikt bij recidiverende rijders onder invloed en jonge rijders die de norm zwaar hebben overtreden.

De ETSC roept de EU-lidstaten eveneens op om gegevensverzameling van alcoholgerelateerde sterfgevallen te verbeteren door bijvoorbeeld systematische alcoholtests verplicht te stellen bij alle weggebruikers die betrokken zijn bij een botsing met letsel.

Download het nieuwe rapport hier.

Bron: etsc.eu.

overzicht-maximaal-toegestane-bloedalcoholgehaltes-in-het-verkeer-in-eu.pdfoverzicht-maximaal-toegestane-bloedalcoholgehaltes-in-het-verkeer-in-eu.pdf (125 kB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl