NL EN
DONEER NU!

Campagne om hoeveelheid alcohol in cocktails te beperken

21 mei 2019

SpiritsNL, de branchevereniging van importeurs en producenten van gedistilleerde dranken, en de Nederlandse Bartenders Club (NBC), lanceren binnenkort de campagne 'oneUNIT'. Doel is om per cocktail de hoeveelheid alcohol te beperken tot 12,5 ml. Dat is ook de hoeveelheid alcohol die in een standaardglas bier (250 ml), wijn (100 ml) of jenever (35 ml) zit.

Tien bekende bartenders worden als ambassadeur van deze boodschap ingezet. Zij gaan de komende maanden in een bartendercompetitie de strijd aan om de beste 'oneUNIT'-cocktail te ontwikkelen. Naast het drankje worden ze beoordeeld op hun ambassadeurschap en hoe ze het campagnedoel vertalen op social media.

Van alle gedistilleerde dranken die in de Nederlandse horeca worden gedronken, wordt meer dan de helft puur gedronken. Het overige deel wordt gedronken in een cocktail of als mixer. De populairste cocktail is de Mojito, gevolgd door de Margarita. Samen hebben deze zomerse drankjes een aandeel van bijna 40%. De top-5 wordt verder aangevuld door de Mimosa, de Cosmopolitan en de Long Island Ice Tea. De laatste drie liggen dicht bij elkaar qua consumptieaandeel.

Bron: entreemagazine.nl en missetshoreca.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl