Van:††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† info@stap.nl

Onderwerp:††††††††††††††††††††††††††† Alcohol Actueel STAP

 

 

      Alcohol Actueel nr 48

4 december 2023

 
 

STAP is een onafhankelijk kennisinstituut dat zich inzet voor effectief alcoholbeleid en voor publieke bewustwording van de gezondheidsrisico's van alcohol.

 

Utrechtse avondwinkels mogen na 22:00 uur geen alcohol verkopen

30 november 2023

Utrechtse avondwinkels mogen na 22:00 uur geen alcohol verkopenHet blijft verboden voor twee avondwinkels in de binnenstad van Utrecht om na 22:00 uur alcohol te verkopen. Dat laat de gemeente weten.

In augustus vorig jaar werd besloten om de gedwongen sluiting van de avondwinkels om 22:00 uur op te heffen. Maar de winkels werd het daarbij wel verboden om de laatste twee openingsuren van de winkels nog alcohol te verkopen.

Nu, een jaar later, heeft de gemeente na onderzoek naar de leefbaarheid in de binnenstad besloten die restrictie in stand te houden. Volgens de politie en de gemeentelijke handhavers zijn er minder overlastgevende groepen en personen aanwezig in de directe omgeving van de supermarkten.

Bronnen: 
ad.nl en duic.nl.

 

Start Awareness Week on Alcohol Related Harm 2023

27 november 2023

Start Awareness Week on Alcohol Related Harm 2023Vandaag start de Awareness Week on Alcohol Related Harm 2023 (AWARH23). In dat kader wordt dit jaar aandacht gevraagd van beleidsmakers voor alcoholgerelateerde schade in Europa.

De campagne is een initiatief van Eurocare en 6 andere Europese gezondheidsorganisaties.

Voor de beleidsmakers zijn rond een vijftal themaís video podcasts geproduceerd met feiten over alcoholschade en beleidsoplossingen. De verspreiding van de filmpjes loopt via sociale media, zoals X en LinkedIn.

Bron:
awarh.eu.

 

Groningen gaat alcoholreclames in openbare ruimte verbieden

22 november 2023

De gemeente Groningen wil in de openbare ruimte geen reclame meer toestaan voor alcohol, gokken, vlees en de fossiele industrie. Het verbod gaat gelden op de reclameborden die eigendom zijn van de gemeente. Dat zijn ongeveer 800 borden.


Wethouder Carine Bloemhoff (PvdA) staat voor een nieuwe aanbestedingsronde voor de reclameborden die bestaan uit zogenoemde wisselframes, reclamelichtmasten, dubbele borden aan lantaarnpalen en om plakzuilen. Het gaat om reclame die is bevestigd aan gemeentelijk eigendom. De bushokjes zijn uitgesloten.

Met dit reclameverbod slaat de gemeente dezelfde weg in als Utrecht en Almere. Ook daar wordt alcoholreclame op gemeentelijke eigendommen verboden en zullen de beperkingen gaan gelden bij het aangaan van nieuwe contracten met reclame-aanbieders.

De reclamebranche is kritisch op de nieuwe trend. "Wij zeggen: blijf weg van lokale verboden. Als je iets wilt: zorg dat je dat op landelijk niveau regelt en dat duidelijk is om welke reclames het precies gaat", zegt Hannelore Majoor, directeur van JCDecaux, een grote speler op het gebied van buitenreclame.

Ook de Bond van Adverteerders (BVA), die adverteerders als Albert Heijn, Jumbo en Heineken vertegenwoordigt, ziet liever landelijke regels.

Bronnen:
rtvnoord.nl en nos.nl.

 

Alle nieuwe autoís vanaf juli 2024 klaar voor het alcoholslot

21 november 2023

Alle nieuwe autoís vanaf juli 2024 klaar voor het alcoholslotVanaf 6 juli 2024 moet in alle nieuw geregistreerde auto's een aansluiting voor zogenoemde alcolock-apparaten zijn geÔnstalleerd.

Dit op grond van Europese verordening 2021/1243, waarin regels zijn opgenomen ter uitwerking van artikel 6 van verordening 2019/2144.

De nieuwe regels betekenen niet dat elke nieuwe auto een alcoholslot zal hebben, maar dat elke nieuwe auto een soort stekker heeft, waarop een alcoholslot kan worden aangesloten. Het daadwerkelijke alcoholslot is (nog?) niet wettelijk verplicht.

Demissionair minister Mark Habers van Infrastructuur en Waterstaat lijkt inmiddels wel een voorstander te zijn van herintroductie van het alcoholslot.

Bronnen: 
nos.nl en ad.nl.

eu-2021-1243.pdfeu-2021-1243.pdf (387 kB)

 

NCD-Alliance publiceert rapport over kindermarketing

13 november 2023

NCD-Alliance publiceert rapport over kindermarketing CommerciŽle marktpartijen bedreigen de mensenrechten en zijn een belangrijke factor achter de mondiale opkomst van NCDís (niet-overdraagbare aandoeningen). De NCD-Alliance heeft nu voor Children in All Policies 2030 het beleidsrapport 'Selling a sick future' hierover opgesteld. Een adviesgroep bestaande uit deskundigen en jongeren begeleidde het ontwikkelingsproces, leverde input en beoordeelde conceptversies van het rapport.

Jaarlijks sterven 41 miljoen mensen aan NCDís, dat is 74% van de mondiale sterfte. Jaarlijks worden ook miljarden dollars uitgegeven om kinderen en jongeren te bereiken met marketing voor ongezonde producten en diensten, ook in kindspecifieke omgevingen zoals scholen, jeugdsportteams en via op jongeren gerichte apps, games en websites. Kinderen en jongeren worden ook blootgesteld aan schadelijke marketing buiten de kindspecifieke omgeving, in hun algemene omgeving. In alle sectoren en platforms gebruiken marketeers geavanceerde tactieken en strategieŽn om specifiek kinderen aan te spreken en hen te verleiden producten te kopen, consumeren of gebruiken en hen voor het leven als gebruikers verslaafd te houden. Er is duidelijk bewijs dat producenten van schadelijke producten azen op kinderen uit lage inkomensgroepen en minderheidsgroepen, en zich specifiek richten op de bevolking in lage- en middeninkomenslanden, door middel van agressieve marketing en gebruik makend van bestaande kwetsbaarheden.

Het beleidsrapport roept nationale beleidsmakers op om dringend alomvattende, robuuste regelgeving in te voeren om kinderen en jongeren te beschermen tegen blootstelling aan schadelijke commerciŽle marketing. Idealiter wordt de regelgeving zo uitgebreid dat alle vormen van marketing van ongezonde producten die deze groepen kunnen bereiken worden verboden. Helaas worden nationale beleidsmakers echter geconfronteerd met aanzienlijke belemmeringen bij het ontwikkelen, implementeren en handhaven van marketingregelgeving om de tactieken van de producenten van schadelijke producten te bestrijden.

Bron: 
eucam.info.

selling_a_sick_future-report-eng.pdfselling_a_sick_future-report-eng.pdf (6,10 MB)

 

FrisValley stopt, maar terugdringen alcohol en drugs blijft prioriteit

8 november 2023



De acht regiogemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen hebben besloten het regionale alcoholmatigingsproject FrisValley Light na een periode van zestien jaar te beŽindigen.


Dat meldt de gemeente Barneveld in een persbericht. Het Barneveldse college heeft ingestemd met het stopzetten van FrisValley Light. De nadruk ligt de komende jaren op een lokale preventieve aanpak, onder meer via het project Opgroeien in een Kansrijke Omgeving. "Het terugdringen van alcohol- en drugsmisbruik blijft een prioriteit", aldus burgemeester Jacco van der Tak.

De regiogemeenten zetten de gezamenlijke handhaving, die volgens hen tot op heden prima functioneert, in afgeslankte vorm voort. "Deze gezamenlijke aanpak loopt goed en stelt ons als gemeenten ook in staat om van elkaar te blijven leren", aldus Van der Tak.

Bron:
barneveldsekrant.nl.

 


STEUNT U STAP?
STAP krijgt geen subsidie van de overheid. Daarom is STAP in haar werk bijna geheel afhankelijk van de opbrengst van diensten en van donaties en legaten. STAP is een ANBI instelling zodat u schenkingen van uw fiscaal inkomen kunt aftrekken. Een gift kunt u overmaken op giro NL 19 INGB 0000 291066 t.n.v. Stichting STAP te Utrecht. 
Als u op de verzendlijst van 'Alcohol Actueel' wilt worden geplaatst, mailt u dan naar
info@stap.nl

 

Copyright © Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP

Mail-adres:
info@stap.nl

Want to change how you receive these emails?
You can
update your preferences or unsubscribe from this list.

Email Marketing Powered by Mailchimp