Copy
      Alcohol Actueel nr 34

1 november 2022

 
 

STAP is een onafhankelijk kennisinstituut dat zich inzet voor effectief alcoholbeleid en voor publieke bewustwording van de gezondheidsrisico's van alcohol.

Jongeren op Amsterdamse mbo’s drinken en roken minder, maar blowen fors

27 oktober 2022

Jongeren die een mbo-opleiding volgen in Amsterdam drinken en roken minder in vergelijking met vijf jaar geleden. Het cannabisgebruik is de afgelopen vijf jaar echter niet afgenomen. Dat blijkt uit de jaarlijkse Antenne monitor van de Hogeschool van Amsterdam en Jellinek Preventie, waarin eind 2021 onder andere 1.174 mbo’ers werden bevraagd naar hun middelengebruik.

De helft van de mbo’ers drinkt alcohol (48%). Dit was in 2016 nog 65%. Het valt wel op dat de meesten hun eerste slok alcohol namen toen ze nog minderjarig waren, en dat het drinkgedrag van 16-17-jarigen nauwelijks verschilt van dat van 18-19-jarigen. De daling van het percentage mbo’ers dat alcohol drinkt hangt waarschijnlijk samen met de coronasluiting van het uitgaansleven ten tijde van het onderzoek.

Dagelijks drinken komt weinig voor; alcohol wordt meestal gereserveerd voor het weekend. Dan wordt met gemiddeld 6 glazen op een dag wel flink gedronken. Een kwart van de huidige drinkers dronk het laatste jaar zelfs zo veel dat hij of zij niet meer kon staan, onwel werd of ‘out’ ging (tijdelijk het bewustzijn verliezen). Onder de huidige drinkers komt het riskante ‘out’ gaan door alcohol nog even vaak voor als in 2016.

Uit interviews met insiders die vertellen over het trendsettende uitgaansleven komen wisselende signalen over de invloed van de coronapandemie op alcoholgebruik: sommigen drinken meer, anderen juist minder, en weer anderen drinken op andere momenten en bij andere gelegenheden. Interesse in tabak, lachgas en exotische nieuwe psychoactieve stoffen lijkt wat te zijn uitgedoofd onder uitgaanders. Na een historische dip in 2020, nam met het opstarten van clubs, festivals en raves de animo voor ecstasy en amfetamine vanaf halverwege 2021 weer toe.


Bron: jellinek.nl.

antenne-2021-amsterdam.pdfantenne-2021-amsterdam.pdf (4,70 MB)

Totale bierverkopen in Nederland gestegen met 13,4%

21 oktober 2022

In de eerste negen maanden van 2022 zijn de totale bierverkopen in ons land toegenomen met 13,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van Nederlandse Brouwers.

Sinds de laatste lockdown vloeit het bier in de horeca rijkelijk; de verkopen zijn met ruim 110% gestegen. De thuisverkopen zijn juist met 6% gedaald, aangezien er in Nederland weer vaker buiten de deur wordt gedronken.

Pils is nog steeds het meest gedronken bier, maar het aandeel loopt wel terug. Speciaalbier is onverminderd populair en Nederlanders drinken ook steeds vaker alcoholvrij en alcoholarm bier. Zo is de consumptie van alcoholvrij bier sinds 2020 met 7% gestegen en die van alcoholarm bier met 5%.

Bron: https://www.nederlandsebrouwers.nl/nieuws/actueel/bierverkopen-boven-niveau-2019/

Alcoholreclames op internet zijn te blokkeren

20 oktober 2022

Een nieuwe webpagina van Google moet mensen meer controle geven over de reclames die ze bijvoorbeeld bij Google Zoeken of op YouTube te zien krijgen. Onder meer alcoholreclames kunnen helemaal geblokkeerd worden.

Mensen met een Google-account kunnen vanaf nu in 'Mijn advertentiecentrum' laten weten welke advertenties zij wel of niet willen zien. Op de pagina maken gebruikers duidelijk van welke onderwerpen of merken ze meer of minder willen zien. De privacyhub werd eerder dit jaar aangekondigd, maar wordt vanaf donderdag wereldwijd uitgerold.

Sommige advertentiecategorieën kunnen helemaal geblokkeerd worden. Zo zijn reclames rondom de thema's alcohol, daten, diëten/afvallen en kansspelen uit te zetten.

Het nieuwe advertentiecentrum van Google geeft overigens nog meer informatie weer. Zo laat het gebruikers zien welke reclames ze recent te zien kregen. Daarnaast kunnen mensen hun advertentieprofiel opvragen. Daarin staat welke interesses je volgens je zoekgedrag hebt. Op basis daarvan schotelt Google bepaalde reclames voor. Google is ook transparanter over waar advertenties vandaan komen en wie ervoor heeft betaald.

Bron: nu.nl.

Geen Beer Mile in Groningen

17 oktober 2022

Geen Beer Mile in GroningenRuim anderhalve kilometer hardlopen en tegelijkertijd vier biertjes drinken. Het mag in ieder geval niet op de atletiekbaan in het Groningse Stadspark.

Tijdens een Beer Mile lopen de deelnemers een mijl (1.600 meter = 4 rondjes) en drinken elke ronde (400 meter) één glas bier in een speciaal drinkgebied. Pas als die achter de kiezen is, mogen deelnemers verder lopen.

Studentenatletiekvereniging Vitalis wilde het uit Noord-Amerika overgewaaide evenement over twee weken gaan organiseren in het Stadspark. In eerste instantie kreeg de vereniging toestemming van de gemeente. Maar twee weken later trekt de gemeente de baanhuur in. Volgens de gemeente is dat gebeurd, omdat de atletiekvereniging bij de aanvraag niet duidelijk heeft gemaakt om wat voor evenement het ging. "De vereniging heeft al eerder geprobeerd om een aanvraag in te dienen voor een dergelijk evenement", vertelt woordvoerder Natascha van ’t Hooft. "Destijds hebben we de aanvraag telkens afgewezen, omdat we vinden dat een evenement als dit niet past bij hoe wij sport en alcohol samen zien gaan op ons terrein." Toen duidelijk werd dat het toch een beer run zou zijn, heeft de gemeente de vergunning weer ingetrokken.

De organisatie van het evenement schrijft op Instagram dat ze teleurgesteld zijn. "We keken enorm uit naar de Beer Mile en balen heel erg dat deze niet door kan gaan." Er wordt gekeken of er iets anders georganiseerd kan worden op een andere locatie.

Bronnen: oogtv.nl en msn.com.

Van Ooijen: “Stoppen Alcoholtafel onontkoombaar”

12 oktober 2022

Vandaag heeft staatssecretaris Maarten van Ooijen een brief naar de Tweede Kamer gestuurd met de mededeling dat de Alcoholtafel van het Nationaal Preventieakkoord stopt.

In zijn brief schrijft Van Ooijen dat het overleg aan de Alcoholtafel niet heeft geleid tot noodzakelijke en aanvullende effectieve maatregelen om de volksgezondheid te beschermen. En ook dat de urgentie om de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik terug te dringen groot is en vraagt om een nieuwe fase die gericht is op zoveel mogelijk actie en dat de tafel daar niet meer bijpast. Het Preventieakkoord op het alcoholdossier heeft juist vaart nodig, aldus de staatssecretaris.

Van Ooijen wijdt het gebrek aan voortgang aan het feit dat de verschillen tussen de standpunten en belangen van bijvoorbeeld alcoholproducenten en gezondheidsorganisaties onoverbrugbaar blijken te zijn. Hij vindt het stoppen van de Alcoholtafel teleurstellend, maar onontkoombaar.

De staatssecretaris blijft in overleg met alle Preventieakkoord-partners. Alle partijen aan de Alcoholtafel hebben Van Ooijen laten weten individueel gecommitteerd te blijven aan de doelen van het Preventieakkoord.

Wim van Dalen, directeur van STAP: "De mislukte Alcoholtafel in Nederland heeft bevestigd wat al wel bekend was uit ervaringen in andere Europese landen: het betrekken van de alcoholindustrie bij het overleg over het alcoholbeleid brengt ons geen stap verder en zorgt op zijn minst voor uitstellen van noodzakelijke maatregelen. Grotere bekendheid met gezondheidsrisico’s van alcohol, met name het carcinogene karakter ervan, en met de maatschappelijke schade zal er toe leiden dat ook onze overheid een effectiever alcoholbeleid gaat voeren."

Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-1054500

Reclameregels Qatar worden naar verwachting versoepeld tijdens WK Voetbal

4 oktober 2022

De regelgeving over reclame voor alcoholhoudende dranken zal tijdens het WK voetbal in Qatar naar verwachting – net als de regels m.b.t. consumptie – worden versoepeld.

Dit om de contractuele problemen te verlichten van enkele deelnemende landen - waaronder Engeland - die deals hebben met bierbrouwers.


Budweiser is een van de officiële partners van de Football Association en tevens sponsor van het WK. Tijdens de vorig jaar in Qatar gehouden Arab Cup mocht het logo van Budweiser worden getoond tijdens het toernooi en dat precedent zal naar verwachting een vervolg krijgen.

Bron: dailymail.co.uk.



STEUNT U STAP?
STAP krijgt geen subsidie van de overheid. Daarom is STAP in haar werk bijna geheel afhankelijk van de opbrengst van diensten en van donaties en legaten. STAP is een ANBI instelling zodat u schenkingen van uw fiscaal inkomen kunt aftrekken. Een gift kunt u overmaken op giro NL 19 INGB 0000 291066 t.n.v. Stichting STAP te Utrecht.
Copyright © Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP

Mail-adres: info@stap.nl

Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe from this list.

Email Marketing Powered by Mailchimp