Alcohol & Zwangerschap

Witte wijn vermindert effectiviteit IVF

23 oktober 2009

Vrouwen die witte wijn drinken tijdens de IVF verminderen hun kans op zwangerschap met 24 procent.

Dit toont een onderzoek aan van de Harvard Medical School. De Amerikaanse onderzoekers vroegen 2500 partners voor de eerste IVF cyclus hoeveel alcohol zij hadden gedronken. Na controle voor andere variabelen als leeftijd, roken en gewicht, vonden ze dat vrouwen die witte wijn dronken 24 procent minder kans hadden op een levendgeborene. De kans op een succesvolle innesteling van de vrucht nam af met 23 procent.

Wanneer de ouders samen 6 eenheden alcohol dronken per week, nam de kans op een levendgeborene af met 26 procent. Zes eenheden staat gelijk aan zes standaard wijnglazen.

Witte wijn had het slechtste effect op de vruchtbaarheid van vrouwen, bier had het slechtste effect op de kwaliteit van het sperma van mannen.

Bron: www.news.com.

Nieuws

Nieuwsbrief FAS stichting Juni 2008 (307 kB)