NL EN
DONEER NU!

Alcoholinstituut vreest dat consumptie toeneemt door verkoop via bol.com

3 oktober 2018

Bol.com verkoopt vanaf vandaag alcohol. Als de koper te jong is, neemt de bezorger na controle aan de deur het pakket weer mee terug, stelt de webwinkel. Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP vindt de ontwikkeling desondanks problematisch.

STAP-directeur Wim van Dalen vraagt zich af of die leeftijdscontrole wel zal werken. "We bestellen allemaal weleens een pakketje en weten hoe gehaast de aflevering gaat. In theorie kan de controle natuurlijk werken, maar in de vluchtige praktijk valt dat nog maar te bezien. Ik voorspel dat vooral vijftien- tot zeventienjarigen hierdoor gemakkelijker alcohol kunnen kopen."

Van Dalen is ondanks de beloofde leeftijdscontrole en de pop-upwaarschuwing kritisch over de assortimentsuitbreiding van de webwinkel. Hij is er niet gerust op. De beschikbaarheid van alcohol neemt sowieso toe in Nederland, stelt hij. Er komen nog altijd webwinkels bij. Ook signaleert de directeur een trend van 'blurring', waarbij drank op tot nu toe ongebruikelijke plekken wordt aangeboden. "Bijvoorbeeld in kapperszaken of boekwinkels staat vaker een wijntje klaar, wat het alcoholgebruik gewoner maakt."

Hij schaart de ontwikkeling bij de webwinkel, waar je tot nu toe zo'n beetje alles behalve drank kon kopen, onder diezelfde trend. "In het geval van bol.com kun je zelfs spreken van online blurring, wat de alcoholconsumptie stimuleert. De drempel om het te kopen wordt lager.

Het uitdijende aantal plekken waar alcohol kan worden gekocht gaat tegen de lijn van de Wereldgezondheidsorganisatie en de Nederlandse overheid in, stelt Van Dalen.

Bron: nu.nl.

STAP in de media

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl