NL EN
Word donateur van STAP!

Piekdrinkers grotere kans op hart- en vaatziekten

6 maart 2010

Mensen die minimaal eens per maand 6 of meer glazen alcoholhoudende drank bij één gelegenheid drinken hebben 45% meer kans op hart en vaatziekten dan mensen met een matig en regelmatig drinkpatroon. Zelfs als bij deze ´piekdrinkers´ de gemiddeld per week geconsumeerde hoeveelheid alcohol ´matig´ is (max. 7 glazen per week voor volwassen vrouwen en 14 glazen per week voor volwassen mannen). Dit blijkt uit een recent in de American Journal of Epidemiology gepubliceerde meta-analyse.

Het is wetenschappelijk overtuigend aangetoond dat matige alcoholconsumptie een gunstig effect heeft op het risico op hart- en vaatziekten. Uit steeds meer onderzoeken blijkt echter dat het niet alleen belangrijk is om gemiddeld over een week of maand matig te drinken, maar dat ook het drinkpatroon van invloed is op de gezondheidseffecten. In deze recent gepubliceerde meta-analyse brachten onderzoekers de resultaten van 14 studies bijeen die tussen 1980 en 2009 zijn gepubliceerd. Het ging om 10 cohortstudies (waarbij 50.031 personen zijn gevolgd waarvan er 1.637 hart en vaatziekten ontwikkelden), en 4 case-controle studies (die gezamenlijk 2.171 case en 3.475 controles omvatten). Na analyse concluderen zij dat het risico van ´piekdrinkers´,die minimaal eens per maand bij één gelegenheid meer dan 60 gram alcohol (= 6 glazen) drinken, 1.45 keer zo groot is dan het risico van regelmatige matige drinkers. Probleemdrinkers en mensen die meer dan 5 keer per week meer dan 60 gram alcohol per dag drinken werden niet meegenomen in deze analyse. Ook mensen die minder dan 12x per jaar ´piekdrinken´ werden buiten de analyse gehouden.

De onderzoekers plaatsen enkele kanttekeningen bij de gevonden resultaten. Voor de kwaliteit en vergelijkbaarheid van de data waren zij afhankelijk van de kwaliteit en onderzoeksopzet van de oorspronkelijke publicaties. De meegenomen onderzoeksresultaten bleken echter behoorlijk goed met elkaar in lijn te liggen. Ook vanuit biomedisch oogpunt is er een logische verklaring voor de gevonden resultaten: Uit eerder onderzoek is bekend dat piekdrinken negatieve effecten kan hebben op de bloeddruk en kan resulteren in hartritmestoornissen. Ook leidt piekdrinken mogelijk tot een stijging van het (ongunstige) LDL-cholesterol.

De onderzoekers doen de aanbeveling om bij de ontwikkeling van richtlijnen voor matige alcoholconsumptie en bij voorlichting hierover rekening te houden met bovengenoemde bevindingen.

Bron: www.alcoholengezondheid.nl

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP)
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl