NL EN
Steun het werk van STAP!

Alcoholproducenten omzeilden de alcoholreclameregels tijdens EK Voetbal

27 april 2017

Alcoholproducenten omzeilden de alcoholreclameregels tijdens EK Voetbal Gedurende het EK Voetbal vorig jaar waren er in Frankrijk, Engeland en Ierland per wedstrijd meer dan 100 referenties aan alcoholmerken op televisie te zien. Dat blijkt uit het rapport Foul Play van het Instituut voor Sociale Marketing van de Universiteit van Stirling, dat vandaag verscheen.

In Frankrijk, waar het voetbaltoernooi gehouden werd, is alcohol-tv-reclame en alcoholsportsponsoring op grond van de 'Loi Évin' verboden. Toch waren er per televisieuitzending rond de wedstrijden ten minste 100 referenties aan alcoholmerken te zien. De meeste marketing verscheen op zeer zichtbare plaatsen, zoals pitch-side reclame tijdens de wedstrijden. De reclame had vaak de vorm van 'alibi' marketing, waarbij indirect merkreferenties worden gebruikt om een product te promoten, in plaats van een conventioneel logo of merknaam.

Bron: eurocare.org.

foul-play.pdffoul-play.pdf (4,18 MB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl