11 december 2008
Nieuw onderzoek naar alcoholgebruik in 17 Europese landen
Het drinkgedrag in Europa verandert.
In landen als Frankrijk en Italië, waar het drinken van wijn jarenlang de vaste gewoonte was, wordt steeds meer bier gedronken. De traditie van twee glazen bij het eten is achterhaald. Ook in deze landen slaat de binge drink cultuur toe.
Om deze ontwikkeling in beeld te brengen is in opdracht van Wall Street Journal door bureau GfK een onderzoek uitgevoerd onder Europeanen naar hun drinkgewoonten. GfK vroeg o.a. aan 17.000 mensen wat ze drinken en wat alcohol voor hen betekent. Verschillende resultaten waren verrassend. De Nederlanders springen er in meerdere opzichten uit: ze drinken het vaakst en hebben de ruimste opvattingen over de hoeveelheden drank per keer.
Veel niet-drinkers
Bijna een derde van de respondenten in West Europa gaf aan dat ze nooit drinken. In Italië drinkt 53% van de ondervraagden niet, terwijl in het door moslims gedomineerde Turkije 83% aangaf helemaal niet te drinken.
De Nederlanders blijken de meest frequente drinkers: 17% van hen gaf aan tenminste elke dag een glas te drinken. De andere koploper in het frequent drinken is Italië: 16% drinkt dagelijks. Opmerkelijk is dat in de wodkalanden Rusland, Polen en Zweden slechts 1% van de ondervraagden aangaf dagelijks te drinken. Onderzoeker Mark Hofmans was verrast om te constateren dat er zo veel Europeanen zijn die helemaal niet drinken. We constateren een trend volgens Hofmans dat er een grote groep is die helemaal niet drinkt en een groep die, als ze drinkt, veel drinkt.
Zorgen over jongeren
De onderzoekers geven aan dat in Frankrijk en Nederland de overheid zich zorgen maakt over het drinkgedrag van jongeren en overweegt de wettelijke leeftijdsgrens te verhogen van 16 naar 18 jaar. Het onderzoek laat ook zien dat in veel Europese landen jongeren minder vaak drinken dan hun ouders maar wel veel meer drinken per gelegenheid.
In Frankrijk drinkt 25% van de 50 plussers dagelijks terwijl van de drinkers tussen de 14 en 29 jaar slechts 3% dagelijks drinkt. Bijna de helft (43%) van deze jongere drinkers geeft echter aan dat ze na 5 glazen de controle over zichzelf begint te verliezen.
In België gaat het maar liefst om 56% van de jongere drinkers die dat vindt en in Duitsland om 29%.
Gemeten over alle leeftijdscategorieën blijken de Nederlanders het hoogst in Europa te scoren met betrekking tot ‘zelfcontrolegrens’: 40% van alle Nederlanders geeft aan dat ze 5 of meer glazen kunnen drinken voordat ze de controle over zichzelf beginnen te verliezen.
Zweedse en Nederlandse vrouwen springen er uit
Van alle vrouwen in West Europa zegt 40% nooit te drinken; bij de mannen gaat het om 22%. In Turkije drinken vrouwen het minst: 92% van hen drinkt niet; daarna volgt Portugal (72%). De laagste scores betreffen de Zweedse en Nederlandse vrouwen: 16 respectievelijk 20% van hen drinkt niet.
Tradities vervagen
Sterke tradities met betrekking tot het drinken van alcohol beginnen te vervagen. Van de oudere Italianen (50+) geeft 88% aan dat ze de voorkeur geven aan wijn. Bij de jongere Italianen ( 14-29 jaar) geeft nog slechts 29% de voorkeur aan wijn; van hen geeft 43% de voorkeur aan bier.
Ook in Frankrijk veranderen de drinkgewoonten; van de 50 plussers is wijn de favoriete drank terwijl dat nog slechts bij 24% van de jongere Fransen geldt. Veel jongeren Fransen (29%) geeft de voorkeur aan bier. De verwachting is dat zowel Frankrijk als Italië de landen Spanje en Portugal gaan volgen waar bier inmiddels populairder is dan wijn.
Ook in andere landen veranderen de voorkeuren: in de historische bierlanden zoals België en Nederland wordt meer en meer de voorkeur gegeven aan wijn. In Rusland geeft 35% van de drinkers aan dat bier hun favoriete drank is; 30% van hen zweert nog bij sterke drank.
Het rapport kunt u lezen op de website van GfK Group .