AlcoholReclame
Over STAP Contact

Buzzen voor alcohol

Buzzmarketing, ook wel mond-tot-mond reclame genoemd, is een 'nieuwe' marketingvorm waar alcoholproducenten gebruik van maken. Mond-tot-mond reclame op zich bestaat natuurlijk al erg lang, maar in een georganiseerde vorm, op initiatief van een alcoholproducent, is een relatief nieuw verschijnsel.

Bij buzzmarketing worden consumenten ingezet om hun mening over een nieuw (alcoholhoudend) product te geven. Uit onderzoek (Nielsen Global Survey) bleek dat mond-tot-mond reclame het meeste betrouwbaar werd gevonden door de consument (Adformatie 44, 2007). Het beïnvloedt de aankoop van een bepaald product meer dan tv reclame, of reclame via dagbladen en radio.

Hoe werkt buzzmarketing?
Bij buzzmarketing wordt bv. het bedrijf Buzzer benaderd door een alcoholproducent met de vraag een Buzzer campagne voor hen op te zetten, waarbij een nieuw te lanceren product in de markt moet worden gezet.

In 2007 heeft Grolsch een dergelijke Buzzer campagne laten opzetten om haar nieuwste Weizen bier te promoten. Duizend buzzers mochten als eerste het nieuwe bier proeven en testen met hun omgeving. Tegen een kleine vergoeding van € 4,50 kregen de buzzers een Grolsch pakket thuis gestuurd met 8 beugelflessen en enkele speciale Weizen glazen.

De bedoeling is dat de buzzers, veelal samen met mensen uit hun directe omgeving, het bier testen. Daarna wisselen ze met mensen om zich heen ervaringen uit over het nieuwe drankje. Hier rapporteren ze over terug aan Buzzer in zogenaamde buzzrapporten en/of op het forum op de website.

Verschillende alcoholproducenten maken gebruik van buzzmarketing. Enkele voorbeelden:

  • Grolsch (Weizen bier)
  • Baquba (rum)
  • Bacardi
  • Heineken (Jillz)

Persbericht
Om te signaleren dat buzzen voor alcohol een nieuwe trend is, heeft STAP over dit onderwerp op 20 februari 2008 hierover een persbericht verzonden.

Dit kunt u hier vinden:

Persbericht STAP over buzzmarketingPersbericht STAP over buzzmarketing (50,1 kB)

Uitspraak Reclame Code Commissie
Naar aanleiding van het persbericht ontstond commotie over of buzzmarketing nu wel of geen vorm van alcoholreclame is en of buzzmarketing zich dus wel of niet zou moeten houden aan de regels van de Reclame Code voor Alcoholhoudende dranken die door de alcoholadverteerders zelf is opgesteld (zie meer informatie over zelfregulering onder "Klachten over Alcoholreclame").

Daarom heeft STAP dit als vraag bij de Reclame Code Commissie neergelegd. De Commissie besloot uiteindelijk dat zij alleen 'concrete reclame-uitingen' kan toetsen op mogelijke overtredingen van de Reclame Code. Aangezien deze bij buzzmarketing ontbreken omdat het over mondelinge uitwisselingen gaat, kon zij hierover geen uitspraak doen.

In feite zijn voor deze nieuwe marketingvorm nog geen regels opgenomen in de zelfreguleringscode van de industrie. Hiermee wordt groen licht gegeven voor het voeren van buzz campagnes voor alcoholhoudende dranken (voor meer informatie zie "Klachten over Alcoholreclame").