Nieuwsberichten
Alcoholreclame op tv leidt direct tot meer alcoholgebruik
13 november 2007
Onderzoek: kijken naar alcoholreclame in combinatie met een film waarin wordt gedronken verdubbelt het alcoholgebruik
Jongeren die naar alcoholreclames kijken of naar een film waarin veel alcohol voorkomt, gaan direct meer alcohol drinken. Dit blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen, dat werd uitgevoerd in samenwerking met STAP. Het onderzoek wordt binnenkort officieel gepubliceerd. Al langer is bekend dat blootstelling aan alcoholreclame op lange termijn leidt tot een hogere alcoholconsumptie. Dit onderzoek toont aan dat ook op korte termijn een effect op de consumptie zichtbaar is, waarschijnlijk door onbewust imitatiegedrag.
Jongeren drinken 1,5 glas meer bij veel alcohol op de buis
Tachtig jonge proefpersonen namen deel aan het onderzoek in een barlab op de Radboud Universiteit in Nijmegen. In tweetallen keken 40 koppels willekeurig naar films en reclameblokken met en zonder alcohol. De jongens waren gemiddeld 21,5 jaar. Het onderzoek wees uit dat zowel het kijken naar alcoholreclame als het kijken naar films waarin alcoholgebruik voorkwam, direct leidde tot een hoger alcoholgebruik:
- Jongeren die naar de ‘alcoholfilm’ keken dronken tijdens het kijken per uur ruim een half glas meer dan jongeren die naar een film keken zonder alcoholgebruik (2,38 resp. 1,73 flesjes alcohol van 0,2l). Dit was onafhankelijk van het reclameblok dat ze te zien kregen.
- Jongeren die tussendoor alcoholreclame hadden gezien, dronken per uur bijna driekwart glas meer dan jongeren die een neutraal reclameblok hadden gezien (2,42 resp. 1,69 flesjes). Dit was onafhankelijk van de film die ze zagen.
- Jongeren die zowel de alcoholfilm als het alcoholreclameblok hadden gezien, dronken per uur zelfs 2 keer zo veel als jongeren die zowel de neutrale film als het neutrale reclameblok hadden gezien (2,98 resp. 1,51 flesjes, oftewel 3 versus 1,5 glazen).
Promotie van alcohol op tv beïnvloedt op lange en op korte termijn het alcoholgebruik
Verschillende studies, waarbij dezelfde jongeren gedurende een aantal jaren zijn gevolgd, wezen reeds uit dat meer blootstelling aan alcoholreclame op lange termijn leidt tot een hogere alcoholconsumptie.
Het Nijmeegse onderzoek toont voor het eerst aan dat jongeren, waarschijnlijk via onbewust imitatiegedrag, ook direct na blootstelling aan alcohol op tv meer gaan drinken. Van Dalen, directeur van STAP: “De ongewenste invloed van alcoholgebruik in films en soaps is blijkbaar vergelijkbaar met die van alcoholreclamespotjes. We doen een beroep op auteurs om minder drank in filmscripts te schrijven”.
Precieze onderzoeksopzet
De 80 jongeren werden ingedeeld in 40 tweetallen die werden blootgesteld aan één van de volgende condities: 1) Alcohol film + Alcoholreclame, 2) Alcohol film + Neutrale reclame, 3) Neutrale film + Alcoholreclame of 4) Neutrale film + Neutrale reclame. De film waarin veel alcohol voorkwam was ‘American Pie 2’. De neutrale film met weinig alcohol was ‘40 Days and 40 Nights’. De films waren vergelijkbaar qua genre en MPAA-rating van de Motion Picture Association of America. Om de reclameblokken zo realistisch mogelijk te houden werden tijdens het alcoholreclameblok naast twee alcoholreclames ook neutrale reclames aangeboden. Jongeren die aan het onderzoek meededen werden achteraf geïnformeerd over het precieze doel van het onderzoek. In de Radboud Universiteit is een zogenaamd barlab ingericht dat qua inrichting niet te onderscheiden is van een gewoon café.
Voor meer informatie zie het Factsheet “Blootstelling aan alcohol op TV leidt direct tot verhoogde alcoholconsumptie”
Bronnen:
1. Bot, S.M. (2007). Real life in the pub: an observational study on predictors of young adult social drinking. PrintPartners Ipskamp: Nijmegen.
2. Bot, S.M., Hermans, R. van Baaren, R.B., Hollenstein, T., Engels, R.C.M.E. (2007). Alcohol Portrayal On Television Affects Actual Drinking Behaviour. Manuscript under review.
3. Collins, R.L. et al .(2007). Early adolescent exposure to alcohol advertising and its relationship to underage drinking. Journal of Adolescent Health, 40, 527-534.
4. Ellickson, P.L. et al. (2005). Does alcohol advertising promote adolescent drinking? Results from a longitudinal assessment. Addiction, 100, 235-246.
5. Snyder, L.B. (2006). Effects of alcohol advertising exposure on drinking among youth. Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, 160, 18-24.
6. Stacy, A.W. et al., (2004). Exposure to televised alcohol ads and subsequent adolescent alcohol use. American Journal of Health Behavior, 28, 498-509.
Actueel
- Gemeente Nijkerk wil alcoholreclame aan banden leggen (9 sep 2011)
- Café op de vingers getikt voor 'ladiesnight' (30 jun 2011)
- Heineken teruggefloten door Reclame Code Commissie (13 jun 2011)
- 'Boete voor te vroeg uitzenden alcoholreclame' (2 apr 2011)
- Alles voor de kijkcijfers? (21 mrt 2011)
- Meiden drinken gratis (22 dec 2010)
- Barneveld verbiedt alcoholreclame langs sportveld (14 dec 2010)
- Stichting Reclame Code komt met nieuwe definitie van 'reclame' (8 dec 2010)
- Gevaarlijke alcoholhoudende energiedrankjes in de VS binnenkort uit de schappen (2 dec 2010)
- Heineken niet in hoger beroep tegen uitspraak reclameborden sportveld (23 nov 2010)
- Reclameborden voor bier weg om sportveld (15 nov 2010)
- Ilja Gort handelde in strijd met zelfregulering en EU wetgeving (15 okt 2010)
- ChristenUnie wil aanscherping Reclame Code voor alcohol (30 sep 2010)
- Vader: Haal bierreclame weg (28 sep 2010)
- Alcoholreclame in de bioscoop bereikt veel kinderen (19 jul 2010)
- Bavaria Babes scoren met Dutch Dress (15 jun 2010)
- Congres Alcohol en Gezondheid (22 apr 2010)
- BNR interview over verbod op alcoholreclame (8 apr 2010)
- Studiemiddag Alcoholreclame 04/02 (4 jan 2010)
- Film kijken beïnvloedt drinkgedrag jongeren (10 dec 2009)
- Kwart van de cafés lokt klanten met prijsacties voor alcohol (28 okt 2009)
- Drankwebsites gemakkelijk toegankelijk voor kinderen (6 okt 2009)
- Bierbrouwers bereiken ruim één miljoen jongeren via sportsponsoring (26 sep 2009)
- Interview Radio 1 - Kassa - over Jagermeister (17 sep 2009)
- ’Maak reclamebudget dranksector openbaar’ (17 sep 2009)
- Alcoholvergiftiging door shotten met Jägermeister (16 sep 2009)
- Minister Klink volgt aanbevelingen inzake alcoholhoudende energiedrankjes van Bureau Risicobeoordeling niet op (11 sep 2009)
- Waarom geen prijsstunten met alcohol? (29 jun 2009)
- STAP roept Heineken op om bodemprijs bier in te stellen (24 jun 2009)
- Uitzending Kassa, Radio 1, over appelcider Jillz van Heineken (12 mei 2009)
- Zien drinken doet drinken (18 mrt 2009)
- Bewezen: reclame zet aan tot drinken (12 mrt 2009)
- Bierpromotie tijdens EK voetbal slaat aan bij jongeren onder de 16 (4 feb 2009)
- Zelfregulering alcoholreclame opnieuw in twijfel getrokken (9 dec 2008)
- Expertconsultatie Alcoholreclame (30 okt 2008)
- Alcoholmerken stevig ingeprent bij jongeren onder de 16 (25 okt 2008)
- Alcohol en energiedrank: een riskante mix (31 jul 2008)
- Meer klachten over alcoholreclame in 2007 (27 jun 2008)
- Alcoholreclame op tv bereikt veel minderjarigen (20 mei 2008)
- Europese gezondheidsorganisaties bundelen kennis alcoholreclame (16 apr 2008)
- Alcoholproducenten kiezen voor mond-tot-mond reclame (20 feb 2008)
- Alcoholreclame op tv leidt direct tot meer alcoholgebruik (13 nov 2007)
- Reclame Code Commissie vaak machteloos bij oordeel over alcoholreclame (31 okt 2007)
- Nieuwe alcohol shots aantrekkelijk voor jongeren. (6 jun 2007)
- Happy hours en andere prijsacties in 1 op de 3 cafés (22 mrt 2007)